"معمای فراوانی رونق های نفتی و دولت‌های نفتی" به بازار آمد

شانا_ گروه نفت: کتاب «معمای فراوانی رونق های نفتی و دولت‌های نفتی» نوشته تری لین کارل با ترجمه جعفر خیرخواهان به همت انتشارات «نشر نی» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نویسنده در این کتاب به ریشه یابی روند ناخوشایند در کشورهای نفت خیز می پردازد و به این نتیجه می رسد که بحران و رکود در اقتصاد این کشورها را باید در رونق و بالارفتن بهای نفت جست و جو کرد؛ در واقع نویسنده به دنبال دستیابی به پاسخ این پرسش است که رونق نفتی چه تاثیری بر کشورهای صادر کننده نفت می گذارد و می کوشد پاسخ آن را در پژوهش های میدانی بیابد.

«معمای فراوانی رونق های نفتی و دولت‌های نفتی» با این مقدمه که «چه چیزی نفت را زهرآلود می سازد؟» آغاز شده و در پایان به این نتیجه رسیده است که «اگر نفت نمی بود، وضع اقتصادی نسل آینده بهتر بود»؛ این که چرا مردمان زیادی در عین حال که روی میلیاردها بشکه نفت نشسته اند، به ویژه در طول دوره رونق نفتی اینچنین فقیرند؟

در واقع این کتاب می کوشد به توضیح این معما بپردازد که چرا بیشتر کشورهای صادرکننده نفت گرفتار زوال اقتصادی و تباهی سیاسی شدند؟ چرا دولت های مختلف صادرکننده نفت که در بسترهای متمایز فعالیت می کنند، مسیرهای توسعه ای مشترکی انتخاب کردند و نتایج معکوسی به بار آوردند و سرانجام آن که این کتاب در تلاش برای کشف چرایی تکرار یک الگو در برخی کشورهاست.

کتاب معمای فراوانی نشان می دهد چگونه با ورود سیل آسای درآمدهای نفتی به اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت، حوزه اختیارها و تعهدهای دولت گسترش می یابد، اما در همین حال اقتدار و نهادهای قانونی آن ضعیف می شود؛ در واقع وابستگی به نفت این کشورها را به سمت تمرکزگرایی شدید قدرت سیاسی و نظام اداری آشفته و نامنسجم هدایت می کند.

نویسنده مهم ترین ویژگی دولت های نفتی را در قوانینی جست و جو می کند که حقوق منابع را به دولت اعطا می کند؛ رانت عظیمی که بسیار بیشتر از سود به دست آمده در بخش خصوصی است.

بر پایه این گزارش، این کتاب مشتمل بر یک مقدمه، یک دیباچه، سه بخش، 10 فصل و بخش پایانی آن به فهرست جدول ها و نمودارها اختصاص یافته است. «کالاها، رونق ها و دولت ها»، «دموکراسی ونزوئلایی در منگنه» و «تاثیر رونق های نفتی بر کشورهای صادرکننده نفت» عناوین بخش های این کتاب است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به آدرس الکترونیک انتشارات نی www.nashreney.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن های  88004658 و 88901561 تماس بگیرند. 

کد خبر 148989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =