میرکاظمی: تحریم بنزین ایران در عمل خنثی شد

شانا _ گروه پالایش و پخش: وزیر نفت با اعلام اینکه ظرفیت تولید بنزین کشور با استفاده از توان مجتمع‌های پتروشیمی 14 میلیون لیتر افزایش یافته است، گفت: با این کار موضوع تحریم بنزین ایران در عمل خنثی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ دکتر سیدمسعود میرکاظمی،‌ صبح امروز (سه شنبه 26 آبان) در یک نشست خبری افزود: با توجه به کاهش سهمیه خودروهای شخصی در زمستان و همچنین موفق بودن طرح تولید بنزین از طریق واحدهای پتروشیمی، مشکلی برای تامین بنزین مصرفی نداریم.

وزیر نفت در این کنفرانس خبری که با موضوع طرح امکان افزایش توان تولید بنزین داخل کشور و با حضور مدیران عامل پتروشیمی و پالایش و پخش برگزار شد، ضمن تاکید بر منابع غنی و سرشار کشورمان در حوزه گاز و سایر هیدروکربورها و همچنین میزان دانش بالای محققان و دانشجویان کشور، تحریم را امری موثر ندانست و گفت: ایران باوجود تمام تحریم‌هایی که در 30 سال گذشته داشته است قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر در حوزه صنعت نفت ما تجربه‌ای 100 ساله را پشت سر داریم که همین موضوع عاملی است که نمی گذارد اعمال محدودیتی علیه ما صورت بگیرد.

موضوع تحریم بنزین عملا بی اثر شده است

وی با تشریح جزئیات این طرح یادآور شد: ما در مرحله اول این طرح همه واحدهای پتروشیمی را درگیر نکرده‌ایم و تولید را با 14 میلیون لیتر در روز شروع کرده‌ایم که با در نظر گرفتن 44 میلیون لیتر تولید فعلی پالایشگاه‌ها، توان تولید بنزین داخلی به 58 میلیون و 500 هزار لیتر در روز می‌رسد که به این ترتیب جمهوری اسلامی عملا موضوع تحریم بنزین را بی اثر می کند.

دکتر میرکاظمی افزود: بعد از اعلام تهدید تحریم بنزین ایران و اعلام ما مبنی بر اینکه اگر شرکتی تحریم‌ها را اعمال کند از فهرست خرید ایران خارج می‌شود حتی تعداد فروشندگان بنزین به ایران بیشتر ‌شده است.

وزیر نفت افزود: ما امکان تولید بنزین با همراهی پتروشیمی را عملیاتی کرده‌ایم و این نمایش تولید نشانه دیگری بر یاس و ناامیدی دشمنان است.

نگرانی تامین بنزین مردم رفع شد

میرکاظمی یادآور شد: هم اکنون روزانه 5/44 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌ها تولید می شود، ضمن آنکه طرح‌های زیادی نیز برای توسعه پالایشگاه‌ها به انجام رسیده است و با توجه به اینکه در کارت سوخت مشترکان حدود 7/1 میلیارد لیتر سوخت وجود دارد بنابراین ما  برای تامین این میزان سوخت نگرانی خاصی نداریم.

وی مصرف کنونی بنزین در کشور را 5/66 میلیون لیتر در روز اعلام کرد که 3 میلیون لیتر آن به صورت آزاد عرضه می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق اعلام ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور سهمیه سوخت زمستان امسال 80 لیتر منظور شده، می‌توانیم تا حدود 7/12 میلیون لیتر سهمیه را کاهش دهیم و پیش‌بینی ما این است که بعد از این کار تا حدی بر مصرف سهمیه آزاد اضافه شود و مجموع مصرف کشور بعد از اعمال این سیاست به همان 58 میلیون لیتر برسد.

سه مجتمع عظیم پتروشیمی در راه تولید بنزین

وزیر نفت  گفت: این طرح امروز در سه مجتمع پتروشیمی بوعلی، بندر امام خمینی و پتروشیمی برزویه کلید خورد.

میرکاظمی هدف از اجرای این طرح را به نمایش گذاشتن توانایی کشور برای تامین بنزین از منابع داخلی اعلام و تصریح کرد: هزینه تولید هر تن بنزین در این مجتمع‌ها 30 تا 60 دلار بالاتر از قیمت بین‌المللی است که این از نظر اقتصادی به صرفه نیست؛ از سوی دیگر پتروشیمی به عنوان بنگاه اقتصادی باید تولیداتش را به واحدهای دیگر کشور عرضه کند.

وزیر نفت تصریح کرد: به دلیل پرداخت نکردن هزینه اضافی برای تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، واردات بنزین امسال نیز ادامه دارد و در صورتی که اعمال محدودیتی برای واردات بنزین به ایران وارد شود، امکان تولید روزانه 5/58 میلیون لیتر بنزین را در روز داریم.

ارتباط مستقیم وزیر نفت با 3 مجتمع پتروشیمی

میرکاظمی در ارتباطی که از طریق ویدیو کنفرانس با مدیران این شرکت‌ها برقرار شد، از تلاش های همه همکاران و متخصصان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: متخصصان این مجتمع‌های پتروشیمی با بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین در پتروشیمی، امکان ارتقای ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهان را فراهم کردند.

در این ویدیو کنفرانس، رضا امیری، مدیرعامل مجتمع صنایع پتروشیمی بندر امام، مبارکی، مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی و رستمی، مدیرعامل پتروشیمی برزویه آمادگی خود را برای آغاز این طرح اعلام کردند.

تولید بنزین با اکتان 98 تا 100 در مجتمع های پتروشیمی

وزیر نفت درباره کیفیت بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: کیفیت این بنزین پایین‌تر از کیفیت بنزین وارداتی نیست و پس از تولید این محصول در مجتمع‌های پتروشیمی در آزمایشگاه‌های این شرکت آزمایش و نتیجه گزارش به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: همه آزمایش‌های کنترل کیفیت بر روی این فرآورده تا رسیدن به دست مشتریان انجام می‌شود.

میرکاظمی عدد اکتان بنزین تولیدی در مجتمع پتروشیمی را 98 تا 100 اعلام و تصریح کرد: این بنزین با بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها مخلوط و بر اساس استاندارد شرکت ملی نفت ایران عرضه می‌شود.

افزایش ذخیره بنزین برای 100 روز

وزیر نفت ذخایر کنونی بنزین کشور را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: با تولید روزانه 44 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در پالایشگاه‌های داخلی هم اکنون برای بیش از 70 روز ذخیره بنزین داریم و در صورتی که سهمیه سوخت خودروها از زمستان امسال به ماهیانه 80 لیتر کاهش یابد حجم این ذخایر برای بیش از 100 روز افزایش می‌یابد.

پیشرفت 30 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وزیر نفت همچنین درباره روند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: این پالایشگاه با مشارکت 40 درصدی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و 60 درصدی بخش خصوصی هم‌اکنون با 30 درصد پیشرفت در حال ساخت است.

میرکاظمی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف کشور گفت: توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی نقش مهمی در کاهش مصرف و مدیریت مصرف سوخت در کشور دارد.

آمادگی پتروشیمی برای بسیج تمام ظرفیت‌ها 

مهندس عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این جلسه تاکید کرد: واحدهای آرماتیک مجتمع‌های پتروشیمی در بخش دولتی و خصوصی آمادگی دارند، از تمام ظرفیت خود برای تولید بنزین استفاده کنند.

وی در این نشست در باره فرآیند تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: فرآیند تولید بنزین در مجتمع‌ها تغییرات خاصی ایجاد نمی‌کند و محصول نهایی تولید شده را در اختیار شرکت پالایش و پخش قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: عدد اکتان بنزین تولیدی در پتروشیمی مناسب مصرف کننده نهایی نیست و در زمینه برخی فاکتورها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی کنترل و پس از تطبیق با استانداردهای این شرکت تحویل مصرف‌کنندگان داده شود.

کد خبر 149000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =