حفاری نخستین چاه توسعه‌ای در میدان گازی کیش آغاز شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: عملیات حفاری نخستین حلقه چاه توسعه‌ای در میدان گازی کیش امروز (یکشنبه 4 بهمن) با برگزاری آیینی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون مدیرعامل در امور عملیات حفاری شرکت ملی حفاری ایران در این مراسم گفت: بر اساس قراردادی که با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرما منعقد شده، 12 حلقه چاه توسعه‌ای و یک حلقه چاه تعمیری در میدان گازی جزیره کیش حفاری خواهد شد.
 
محمدرضا تاکایدی با بیان این که حفاری این چاه‌ها در دو مجموعه (کلاستر) A و B برنامه ریزی شده است، افزود: به این منظور یک ریل کشنده دستگاه حفاری خشکی روی محور (PONY BASE) در نظر گرفته شده است، ضمن آن که در باره حفاری 7 حلقه چاه روی کلاستر B و 6 حلقه روی کلاستر A به صورت دسته‌ای اقدام خواهد شد.
 
وی افزود: این ریل کشنده (متحرک) که به وسیله یک شرکت داخلی طراحی و برای نخستین بار ساخته شده است، نقش مهمی در شتاب بخشی به اجرای عملیات حفاری و صرفه جویی در وقت در بحث حفاری چاه های نزدیک به هم (دسته ای) دارد.

تاکایدی اظهار داشت: پیش از این دو حلقه چاه توصیفی در این موقعیت حفاری شده بود که یک حلقه آن در سال 83 تحت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تلاش شرکت ملی حفاری و به کارگیری دستگاه حفاری 67 فتح صورت گرفت و به کشف این میدان گازی عظیم انجامید.

تاکایدی، مدت اجرای پروژه را 36 ماه و ارزش قرارداد را 129 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این پروژه به صورت کلید در دست تعریف شده و حفاری و خدمات پشتیبانی از جمله تامین کالا و مواد به عهده شرکت ملی حفاری است.

به گزارش شانا، مخزن گازی کیش با برآورد ذخیره 40 تریلیون فوت مکعب گاز نسبتا شیرین، هفدهمین مخزن گازی بزرگ دنیا به شمار می‌آید.
 
شرکت ملی نفت ایران تلاش دارد فاز نخست بهره برداری از این مخزن به میزان 20 میلیون متر مکعب در روز در برنامه پنجم توسعه تحقق یابد.
 
ایران پس از روسیه، دومین دارنده ذخایر گازی جهان است.

کد خبر 151425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =