اجرای طرح ستاره خلیج فارس با منابع مالی بودجه 89 شتاب می‌گیرد

شانا _ گروه پالایش و پخش: تامین مالی طرح ملی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در لایحه بودجه 89، وضعیت روشن‌تری برای این پروژه ملی رقم زده و اجرای آن را شتاب بیشتری می‌دهد؛ به این ترتیب و با تولید بنزین و نفت‌گاز از این پالایشگاه، ایران از نظر تولید بنزین خودکفا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا،  مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش‌بینی کرد تولید از این پالایشگاه، از پایان سال 90 آغاز شود.

"محمداسماعیل کراچیان" پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 7 بهمن) در جمع خبرنگاران با بیان این که سهامداران پروژه باید منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه را تأمین کنند، افزود: با حمایت سهامداران و تأمین به موقع منابع مالی و گشایش ال.سی، این پروژه در سال 1390 راه اندازی می‌شود؛ البته مشکل تأمین مالی پروژه نباید موجب توقف یک پروژه ملی شود.

کراچیان در باره سهامداران این پالایشگاه به شانا گفت: هم‌اکنون 40 درصد سهام شرکت متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش، 35 درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و 10 درصد صندوق بازنشستگی و 15 درصد شرکت SPC اندونزیایی است.

پیشرفت بیش از 32 درصدی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس

کراچیان پیشرفت پروژه پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس را تا دی ماه امسال 36/32 درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه از سه بخش اصلی پالایشگاه، خط لوله و آبگیر تشکیل و تا کنون در این پروژه 32 قرارداد اصلی و در مجموع 187 قرارداد منعقد شده است.

وی حجم اعتباری قراردادهای منعقد شده پروژه پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس را تاکنون 2/2 میلیارد یورو خواند و توضیح داد: سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای پروژه 6/2 میلیارد یورو است که تا کنون حدود یک میلیارد یورو در پروژه هزینه شده است. لازم به ذکر است، 390 میلیون یوروی آن در قالب ال.سی و بقیه نقدی بوده است.

خرید 4/1 میلیارد یورو از کالاهای پروژه تا پایان دی 88

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس همچنین حجم خریدهای انجام شده در این پروژه را تا دی ماه امسال، 4/1 میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: ظرف ماه‌های آینده با انجام همه خریدهای پروژه پرونده خرید بسته می‌شود.

وی یادآور شد: پس از قطع همکاری با شرکت خارجی و مذاکره با شرکت‌های ایرانی حاضر در پروژه، تاکنون 430 میلیون یورو از محل بومی‌سازی پروژه پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس صرفه‌جویی شده است.

افزایش 11 میلیون بشکه‌ای حجم ذخیره‌سازی فرآورده در کشور

کراچیان پیشرفت بخش پالایشگاه این پروژه را حدود 28 درصد و پیشرفت ساخت مخازن آن را حدود 60 درصد خواند و افزود: هم‌اکنون پنج مخزن 500 هزار بشکه‌ای برای ذخیره‌سازی خوراک، همچنین 4/8 میلیون بشکه مخازن برای ذخیره‌سازی فرآورده‌ها از سوی سه پیمانکار در حال ساخت است که در مجموع حدود 11 میلیون بشکه به حجم ذخیره‌سازی کشور افزوده می‌شود.

با بهره‌برداری از پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس در بندرعباس، ایران از نظر تولید بنزین خودکفا می‌شود.

تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون 44 میلیون لیتر و گازوییل افزون بر ۹۱ میلیون لیتر است.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه 35 میلیون لیتر بنزین با اکتان 95 درصد تولید خواهد کرد که مقایسه‌ آن با 44 میلیون لیتر بنزین کل پالایشگاه‌های موجود، اهمیت آن را مشخص می‌کند.

کراچیان تاکید کرد: افزون بر آن، این پالایشگاه به تنهایی روزانه 14 میلیون لیتر نفت‌گاز، چهار میلیون لیتر ال.پی.جی (گاز مایع)، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد نیز تولید می کند.

بهره برداری از خط لوله انتقال خوراک از عسلویه به بندرعباس در آبان 89

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به پیشرفت فیزیکی 12/61 درصدی ساخت خط لوله 36 اینچ انتقال میعانات گازی به پالایشگاه، پیش‌بینی کرد که ساخت خط لوله تا آبان ماه سال آینده به پایان برسد.

وی با بیان این که 35 هزار شاخه لوله ویژه انتقال گاز ترش از شرکت تایلندی برنده در مناقصه خریداری شده است، یادآور شد: بر اساس این قرارداد 289 میلیون یورویی قرار است لوله‌ها با هشت کشتی به بندر عسلویه حمل شوند که تاکنون حدود 15 هزار شاخه از آنها تخلیه شده‌اند و بقیه با سه کشتی دیگر تا اوایل اسفند ماه به عسلویه می‌رسد.

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از 400 کیلومتر از پالایشگاه فازهای یک تا 9 پارس جنوبی تأمین می‌شود، ضمن آن که هر فاز پارس جنوبی روزانه 40 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند و ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس نیز روزانه 360 هزار بشکه است.

فرمول خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس روی میز هیئت مدیره نفت

کراچیان با بیان این که هم‌اکنون فرمول خوراک از سوی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در دست بررسی است، گفت: با توجه به  خصوصی بودن این شرکت، خرید خوراک بر اساس فرمول خاصی است که کارگروه اقتصادی دولت تصویب می‌کند؛ از این رو فروش فرآورده هم بر اساس فرمول مشخصی خواهد بود.

بر اساس قانون هدفمندکردن یارانه ها، قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌های داخلی، 95 درصد قیمت تحویل روی کشتی بر اساس (فوب) خلیج فارس است و قیمت خرید فرآورده‌ها متناسب با این قیمت تعیین می‌شود.

وی در باره مصرف فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس در داخل یا خارج کشور افزود: چنانچه دولت نیاز بنزین کشور را مازاد اعلام کند، فرآورده‌های مازاد این پالایشگاه و پالایشگاه هرمز از طریق تأسیسات اسکله‌ای در بندرعباس صادر می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس همچنین از خرید هفت توربین 40 مگاواتی با قیمت 100 میلیون یورو با حمایت وزارت نفت خبر داد و گفت: هم‌اکنون 6 دستگاه از این توربین‌ها در بندرعباس تخلیه شده است و به زودی هفتمین توربین نیز تحویل می‌شود.

ساخت دومین آبگیر بزرگ کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

کراچیان پیشرفت پروژه آبگیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 51/59 درصد خواند و توضیح داد: برای مصرف آب مورد نیاز پالایشگاه، بزرگ ترین آبگیر کشور پس از آبگیر پتروشیمی مبین در عسلویه در این پالایشگاه در بندرعباس ساخته شده که حجم آن 200 هزار مترمکعب در ساعت است.

او یادآور شد: هم‌اکنون پمپ‌های مورد نیاز این آبگیر خریداری شده و در راه حمل به ایران است.

وی همچنین اظهارداشت: خاکبرداری انجام شده در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 4/23 میلیون مترمکعب است و تا کنون حدود 206 هزار مترمکعب از مجموع 470 هزار مترمکعب بتون‌ریزی انجام و حدود 25 کیلومتر اینچ قطر جوشکاری شده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ طرح مهم وزارت نفت برای عبور از تحریم

به گزارش شانا، پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از جمله طرح‌های بسیار مهم وزارت نفت است که وزیر نفت، با توجه به نیاز داخل به سوخت و تحریم‌های خارجی، بر شتاب بخشیدن به اجرای آن تاکید کرده ‌است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه کنونی بندرعباس در حال ساخت است.

ساخت این پالایشگاه در زمینی به مساحت 700 هکتار و در سه ردیف 120 هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه کنونی بندرعباس از سال ۱۳۸۶ آغاز شده‌است و با رعایت استانداردهای زیست محیطی در ساخت آن و بر اساس الزام‌های روزآمد اروپا در سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 151537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =