جشن ساز: سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی کیش

شانا _ گروه نفت: سیف الله جشن ساز گفت: طرح توسعه میدان گازی کیش با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی و با هدف تولید روزانه 85 میلیون مترمکعب گاز و 30 هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به جزیره کیش، قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش و تامین مالی آن بین سیف الله جشن ساز،‌ غلامرضا منوچهری و محمدرضا ساروخانی،‌ رئیس هیئت مدیره بانک ملت و عضو هیئت مدیره شرکت بین المللی توسعه نفت و گاز کیش (تامین کننده منابع مالی) دقایقی پیش امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بعدازظهر امروز (شنبه 17 بهمن) در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش با کنسرسیوم شرکت‌های پتروپارس، سازه، جهان پارس، بهینه ارتباط مهر و پرل و همچنین قرارداد تامین مالی این طرح با بانک ملت، گفت: اکتشاف این میدان به طور کامل از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام و در سال 84 نهایی شده است و این برای اولین بار است که مسئولیت یک پروژه عظیم به یک کنسرسیوم ایرانی واگذار می‌شود.

وی امضای قرارداد طرح توسعه میدان کیش را حامل دو پیام برای تحریم کنندگان ایران و دولتمردان و مردم کشورمان خواند و اظهار داشت: وزارت نفت در جبهه نخست و پیشانی تحریم قرار دارد چراکه آمریکا و متحدانش تمام تلاش خود را برای ایجاد اختلال در روند توسعه و تولید نفت و گاز ایران به عنوان پیشران اقتصاد کشور به کار گرفته اند.

جشن ساز حجم گاز درجای میدان گازی کیش را 66 تریلیون فوت مکعب خواند و یادآور شد: میدان مستقل گازی کیش در گستره آب های ایران قرار دارد و با در نظر گرفتن 75 درصد برای بازیافت این میدان پیش بینی می شود حجم گاز قابل استحصال از آن 50 تریلیون فوت مکعب باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قرارداد طرح توسعه میدان کیش را قراردادی بی نظیر در مجموعه قراردادهای صنعت نفت خواند و تصریح کرد: برای نخستین بار یک کنسرسیوم داخلی مسئولیت توسعه یک پروژه عظیم گازی را برعهده گرفته و همچنین برای نخستین بار یک بنگاه مالی در کشور هزینه‌های توسعه یک میدان را به طور کامل تقبل می‌کند.

جشن ساز ادامه داد: امضای این قرارداد نشانگر بی اثری تحریم‌ها در روند توسعه پروژه‌های صنعت نفت کشور است و می تواند انگیزه ای قوی برای اعتماد و واگذاری مسئولیت به نیروهای توانمند داخلی باشد.

وی با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز اجرا می شود، توضیح داد: این طرح با هدف تولید روزانه 85 میلیون مترمکعب گاز و 30 هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود، همچنین ساخت نیروگاه 200 مگاواتی و کارخانه تصفیه آب و سایر تاسیسات مورد نیاز برای توسعه این میدان گازی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر نفت، حجم گاز درجای میدان گازی کیش را افزون بر 66 تریلیون فوت مکعب خواند و گفت: با در نظر گرفتن ضریب بازیافت 75 درصد برای بهره برداری از میدان گازی کیش، پیش بینی می شود حجم گاز قابل استخراج از این میدان مستقل 50 تریلیون فوت مکعب باشد.

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس مطالعات مهندسی متخصصان صنعت نفت کشور هم تولید روزانه 5 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش امکان‌پذیر است.

جشن ساز یادآور شد: طرح توسه میدان گازی کیش در چارچوب استانداردهای پارس جنوبی معادل 5 فاز است که با احتساب هر فاز 25 میلیون متر مکعب گاز، در مرحله نخست فازهای اول و دوم و سپس سایر فازهای آن به بهره برداری می‌رسد.
 

کد خبر 151732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =