میرکاظمی: قیمت انرژی در جهان عادلانه نیست

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت با تاکید بر اینکه قیمت انرژی در جهان عادلانه نیست، گفت: هم اکنون راهبرد صنعت نفت، توسعه میدان های مشترک گازی و تزریق گاز به میدان های نفتی است تا زمانی که شرایط برای صادرات با قیمت مناسب فراهم شود.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر سیدمسعود میرکاظمی، صبح امروز (پنجشنبه دوم اردیبهشت) در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: هم اکنون ذخایر نفت قابل استحصال جمهوری اسلامی ایران افزون بر 138 میلیارد بشکه است؛ همچنین ایران با برخورداری از 29 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی در جایگاه دوم دنیا قرار دارد.

میرکاظمی تصریح کرد: با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و ارائه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفت و گاز، برداشت صیانتی از این ذخایر خدادادی و توسعه دانش در این حوزه بهبود می یابد.

وی گفت: مفتخریم در سی و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و قبول خودباوری در صنعت نفت و گاز، امروز شاهد رشد و شکوفایی دانش در این حوزه ها باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: با وجود اعمال محدودیت های بین المللی در صنایع نفت و گاز، متخصصان، صاحب نظران، شرکت ها و دست اندرکاران توانمند ایرانی در صنعت نفت توانسته اند با خودباوری و اتکال به ایمان، دستاوردهای چشمگیری در این حوزه دست یابد.

تحریم تنگنایی ایجاد نمی کند

به گفته وزیر نفت هم اکنون تحریم ها نه تنها باعث ایجاد محدودیت و تنگنا برای جمهوری اسلامی ایران نشده است، بلکه امروز شرکت های ایرانی در صادرات محصولات، خدمات فنی و مهندسی، اکتشاف، حفاری و توسعه پالایشگاه ها، توانمندی های ویژه ای برای ارائه دارند.

وزیر نفت تاکید کرد: این نمایشگاه در حالی با استقبال چشمگیر شرکت های داخلی و خارجی روبه رو شده است که سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط اقتصادی با کشورهای دیگر در سایه عدالت، تشریک مساعی و بهره مندی از سود برابر و مشترک است.

وی یادآور شد: در حالی که تمهیدها و برنامه ریزی هایی که برای ورود به برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است، جمهوری اسلامی ایران از شرکت های توانمند و آماده برای حضور و فعالیت در صنایع نفت و گاز ایران ایران استقبال می کند.

میرکاظمی افزود: با اتکا به موسسه های مالی و اعتباری و همچنین تشکیل صندوق های انرژی گوناگون در کشور پیش بینی می شود منابع لازم را برای ورود به برنامه پنجم توسعه با اطمینان بیشتری تامین کنیم؛ همچنین امروز می توانیم با صراحت و اطمینان بیشتری برنامه های پنجم توسعه در صنایع نفت و گاز کشور را اجرایی کنیم.

برنامه جذب 125 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد: بر اساس برنامه ریزی ها برای جذب 125 میلیارد دلار سرمایه گذاری هدف گذاری شده در برنامه پنجم در بخش بالادستی محقق شود؛ افزون بر آن 75 میلیارد دلار برای توسعه صنایع پایین دستی از سوی بخش خصوصی در برنامه پنجم پیش بینی شده است.

وی پیش بینی کرد: امیدواریم بر اساس برنامه های یاد شده شاهد 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در برنامه پنجم توسعه در صنایع نفت و گاز باشیم.

دکتر میرکاظمی از تدوین استراتژی نفت ایران، برنامه پنجم توسعه و طرح جامع انرژی به طور همزمان خبر داد و اظهار امیدواری کرد راهبرد روشنی برای انرژی کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قیمت انرژی امروز در قیاس با قیمت سایر کالاها عادلانه نیست، اظهار داشت: قیمت هر بشکه نفت در سال پایه 1975 حدود 11 دلار بوده است؛ این در حالی است که قیمت فناوری های توسعه ای نفت به صورت جهشی افزایش یافته است از این رو توسعه میدان های نفتی صرفا به دلیل صادرات و کسب درآمد شاید منطقی نباشد و نیازمند راهبرد منطقی در این زمینه است.

میرکاظمی یادآور شد: حجم ذخایر در اختیار ایران و میزان برداشت کنونی آن در قیاس با سایر کشورها این نوید را می دهد که جمهوری اسلامی در طولانی مدت بتواند امنیت انرژی با ثبات تری در قیاس با سایر تولید کنندگان را ایجاد کند.

وزیر نفت افزود: باید انرژی های فسیلی کشور را پاس بداریم تا نسل آینده نیز از این امانت استفاده کند، این امر با تدبیر، تعقل و برنامه ریزی های توسعه ای تحقق می یابد.

کد خبر 153145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =