میرکاظمی: توسعه صادرات گاز ایران در گرو منطقی بودن قیمت‌هاست

شانا _ گروه نفت: دکتر سید مسعود میرکاظمی، توسعه صادرات گاز را در گرو اعمال قیمت های منطقی دانست و گفت: در صورت منطقی نبودن قیمت های گاز برای صادرات، بر روند تزریق گاز در میدان‌های نفتی متمرکز خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت صبح امروز (پنجشنبه دوم اردیبهشت) در نخستین روز از برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه در پایان سال 2010 و یا ابتدای سال 2011، جمهوری اسلامی ایران ریاست اوپک را به عهده خواهد داشت، افزود: راهبرد ما برای گسترش همکاری ها و پیشرفت صنعت نفت کشور، یک راهبرد توسعه ای است.

دکتر میرکاظمی یادآور شد: در چارچوب این مهم، با همکاری کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس، برای تعیین راهبرد انرژی منطقه بر اساس ساماندهی روند عرضه، تقاضا، قیمت ها و منافع تولیدکنندگان، تلاش خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: امروزه منافع کشورهای مصرف کننده انرژی و میزان مالیات های دریافتی آنان از محل در آمدهای انرژی، بیش از درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک است.

میر کاظمی افزود: حفظ امنیت انرژی با هدف تامین آن برای نسل های آینده و مقابله با اعمال محدودیت ها و تحریم ها از اولویت های اساسی صنعت نفت ایران است.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت در دهه سوم پیروزی انقلاب اسلامی به مراتب بیش از گذشته توسعه یافته است، گفت: توسعه صنعت نفت را با قوت بیشتری نسبت به سال های گذشته انجام خواهیم داد.

میر کاظمی وضعیت صنعت نفت در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را تاسف بار خواند و یادآور شد: ما پیشتر کشوری بودیم که حتی برای تعمیرات ساده نیز باید به خارجی ها متوسل می شدیم و این در حالی بود که آنان (کارشناسان خارجی) حتی اجازه بازکردن قطعات بسیار ساده را هم به ما نمی دادند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز در زمینه ساخت بسیاری از تجهیزات نفتی صنعت نفت جمهوری اسلامی خودکفا هستیم؛ در حوزه های اکتشاف، ساخت تجهیزات پالایشگاهی، حفاری و تقویت فشار و انتقال فرآورده شرکت‌های ایرانی توانمندی چشمگیری یافته اند و مطمئنا در آینده توسعه بیشتری خواهند داشت.

میرکاظمی تصریح کرد: ما امروز صادرکننده هستیم مطمئنا در سالهای آتی می توانیم با شتاب بیشتری خدمات فنی و مهندسی خود را در اختیار دیگر کشورها به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس قرار دهیم.

در زمینه تامین بنزین و فرآورده های نفتی محدودیتی نداریم

وزیر نفت با بیان اینکه جمهوری اسلامی در زمینه تامین فرآورده های مورد نیاز هیچ گونه کمبودی ندارد افزود: به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد کاهش تقاضا در بازار یک پدیده طبیعی است و متاسفانه ریشه رکود هم در بحران های مالی ناشی از سیاست های اشتباه اقتصادی غرب است.

میر کاظمی تصریح کرد: این بحران هنوز ریشه کن نشده است و ما شاهد پیامدهای آن در بسیاری از بخش ها هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از کاهش تولید نفت، به دلیل پیروی از سیاست های اوپک است و از سوی دیگر رکورد حاکم بر بازارهای جهانی در این کاهش تولید اثرگذار است.

کد خبر 153166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =