طرح ذخیره سازی گاز در سراجه قم شتاب می‌گیرد

شانا _ گروه گاز: با ورود توربوکمپرسورهای مورد نیاز برای ذخیره سازی گاز به میدان سراجه قم، مراحل عملیاتی طرح ذخیره سازی گاز در این مخزن وارد مرحله جدیدی شد.

مسعود سامی وند در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: تاسیسات تزریق گاز به مخزن، مهم ترین بخش در اجرای طرح های ذخیره سازی گاز به شمار می آید؛ از این رو ورود این توربوکمپرسورها به سایت عملیاتی سراجه را می توان گامی مهم در پیشرفت طرح ذخیره سازی گاز در مخزن یاد شده (سراجه) برشمرد.

وی با بیان این که این توربوکمپرسورها از نوع مخصوصی است، اظهار داشت: توربوکمپرسورهای وارد شده به سایت عملیاتی سراجه از فشار و ظرفیت بالایی برای تزریق گاز بهره مند هستند، ضمن آن که دیگر تاسیسات جانبی از جمله خنک کننده (گس کولر) لخته گیر(اسکرابر) نیز آماده یا در حال انتقال به سایت هستند که تا سه ماه آینده می بایست نصب و راه اندازی شوند.

سامی وند گفت: در صورتی که مشکلی پیش نیاید، سیستم تزریق گاز به مخزن سراجه قم در پایان نیمه نخست امسال (شهریور) راه اندازی و تزریق گاز به آن با حجم چهار تا پنج میلیون متر مکعب و حجمی کمتر از میزان برداشت (8/9 میلیون متر مکعب) آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز در باره تاسیسات فرآورشی مخزن سراجه قم نیز گفت: تاسیسات فرآورشی و پالایشی گاز برای برداشت گاز در پیک مصرف در زمستان امسال آماده بهره برداری است.

وی با بیان این که نصب تاسیسات فرآورشی گاز مخزن سراجه در دو فاز انجام می شود، تصریح کرد: فاز نخست این بخش از طرح برای فرآورش 8/4 میلیون متر مکعب گاز پایان یافته است و فاز دوم نصب و راه اندازی تاسیسات فرآورش گاز این مخزن نیز تا زمستان امسال انجام خواهد شد.

به گزارش شانا، وزارت نفت با هدف اهداف برنامه‌های توسعه کشور، اجرای طرح‌های ذخیره سازی گاز طبیعی را در دستور کار قرار داده و تاکنون از مجموع 217مخزن مورد مطالعه برای ذخیره سازی گاز، بیش از 10مخزن و گنبد نمکی برای ذخیره سازی گاز طبیعی، مناسب شناخته شده است.

طرح تبدیل میدان گازی سراجه قم به مخزن ذخیره سازی با هدف کنترل نوسان تولید و جبران کمبود گاز در ماه‌های سرد سال در شهر تهران در حال اجراست.

با اجرای این طرح، گاز تولیدی از میدان‌های جنوب کشور در ماه های گرم سال در مخزن سراجه قم تزریق و ذخیره و در روزهای سرد سال، همزمان با افت فشار گاز برای تامین مصارف به ویژه در شهر تهران، به خطوط سراسری وارد می‌شود.

مخزن سراجه قم که در40 کیلومتری شهرستان قم واقع شده است و از جمله مخزن های هیدروکربوری به شمار می رود که به دلیل نزدیک بودن به مناطق پرمصرف از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است.

این مخزن ظرفیت برداشت روزانه 30میلیون مترمکعب گازطبیعی را خواهد داشت و با تلاش هایی که برای آماده سازی آن صورت می گیرد، امکان برداشت روزانه چهار میلیون مترمکعب گاز ذخیره شده در آن در فاز نخست فراهم خواهد بود.

بر اساس برنامه ریزی‌های شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران، با بهره برداری از طرح‌های ذخیره سازی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، برداشت روزانه 100میلیون متر مکعب گاز در چهار ماه پایانی سال امکان پذیر خواهد بود.

با آغاز ذخیره سازی گاز در مخزن طبیعی سراجه قم، جمهوری اسلامی ایران در ردیف کشورهای ذخیره کننده گاز قرار می‌گیرد.
کد خبر 154246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =