پترو ویتنام بدنبال شناسایی موقعیت حفاری اکتشافی در بلوک دانان

شانا _ گروه نفت: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از پایان عملیات لرزه‌نگاری بلوک اکتشافی دانان از سوی شرکت آسیایی «پترو ویتنام» خبر داد و گفت: با پایان تعبیر و تفسیر داده‌های لرزه‌نگاری، موقعیت‌های حفاری اکتشافی شناسایی و عملیاتی خواهد شد.

مهندس سیدمحمود محدث در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با اشاره به عقد قرارداد اکتشاف و توسعه مخازن جدید نفت و گاز در بلوک دانان با شرکت پتروویتنام اظهار داشت: مطالعات و عملیات صحرایی این بلوک طبق برنامه زمانی پروژه شروع و با پردازش اطلاعات موجود، برنامه‌ریزی لازم برای انجام عملیات اکتشافی تکمیلی آغاز شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در توضیح این خبر با بیان این که یکی از مراحل تکمیلی چرخه اکتشاف، برداشت اطلاعات لرزه نگاری جدید است، گفت: به همین منظور 572 کیلومتر خط لرزه نگاری دو بعدی طراحی شد و پس از انتخاب پیمانکار، برداشت داده‌های لرزه نگاری در نیمه دوم مهر ماه سال 88 به پایان رسید.

به گفته وی، هنگام اجرای پروژه، چند خط دیگر لرزه‌نگاری نیز به وسعت 79 کیلومتر به خطوط اولیه اضافه شد که سرانجام عملیات برداشت اطلاعات لرزه نگاری در گستره‌ای به وسعت 651 کیلومتر انجام شد و در پایان اردیبهشت ماه امسال به پایان رسید و هم اکنون تعبیر و تفسیر اطلاعات لرزه نگاری نگاری بلوک آغاز شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پس از به دست آمدن نتایج، موقعیت‌های مناسب حفاری در بلوک اکتشافی دانان مشخص خواهد شد.

به گزارش شانا، قرارداد اکتشاف و توسعه بلوک دانان اسفند 1386 میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت آسیایی "پترو ویتنام" به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای، شناسایی و ارزیابی سریع‌تر منابع هیدروکربوری در این بلوک و جلب مشارکت و همکاری شرکت‌های معتبر نفتی جهان در بخش‌های بالادستی و پس از انجام مناقصه‌های بین‌المللی منعقد شد.

بر این اساس، پیمانکار این طرح متعهد شد 540 کیلومتر از اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی را مطالعه و سه حلقه چاه اکتشافی حفر کند و در صورت شواهد مثبت از وجود منابع هیدروکربوری در این بلوک، عملیات تکمیلی لرزه‌نگاری سه بعدی و حفر یک حلقه چاه اکتشافی دیگر نیز پیش بینی شده است.

هزینه عملیات اکتشاف و مطالعه تکمیلی شامل مطالعات ژئوفیزیکی و حفاری چاه‌های اکتشافی در این بلوک، بیش از 115 میلیون دلار، مدت اجرای این پروژه چهار سال است و در صورت نیاز، این زمان یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

بلوک دانان در غرب کشور و در قسمت جنوبی دهلران واقع شده است.

این گزارش می افزاید: از مجموع 17 بلوک اکتشافی، قرارداد اکتشاف و توسعه سه بلوک دیر، دانان و مغان 2 در سال های 1386 و 87، امضا شد؛ ایران از معدود مناطق نفت خیز در جهان است که امید کشف منابع جدید هیدروکربوری در آن بسیار زیاد است، به طوری که در سال 1379 ایران رتبه نخست اکتشاف موفق در جهان را به خود اختصاص داد.

کد خبر 154568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =