عطار، هدف جدید اکتشافی در حوالی میدان توس

شانا _ گروه نفت: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تشریح جزئیات کشف میدان گازی توس با حجم درجای 2 هزار و 190 میلیارد فوت مکعب گاز، از شناسایی هدف اکتشافی جدیدی در این منطقه خبر داد.

سیدمحمود محدث در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار داشت: با تکمیل تعبیر و تفسیر اطلاعات لرزه‌نگاری منطقه میدان تازه کشف شده (میدان توس) و با توجه به کشف گاز در این میدان، هدف اکتشافی دیگری به‌نام تاقدیس عطار در جنوب شرق این میدان و به فاصله 30 کیلومتری از آن مشخص شده است.

وی ادامه داد:‌ به منظور حفاری سریع تر در این منطقه، برنامه ریزی برای ساخت جاده دسترسی و محل استقرار دکل حفاری در حال انجام است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، همچنین در باره مشخصات میدان گازی کشف شده (توس) گفت: پس از 28 سال از کشف میدان گنبدلی در شمال شرق مشهد، میدان توس با حجم گاز درجای دو هزار و 190 میلیارد فوت مکعب با ضریب برداشت 70 تا 75 درصد کشف شد. 

محدث تصریح کرد:‌ در نتیجه آزمایش و ارزیابی دو لایه مخزنی مزدوران و شوریجه و با حفاری چاهی در عمق سه هزار و 890 متر کشف شده است. 

وی در مورد زمان آغاز عملیات حفاری در این میدان گفت:‌ پس از تکمیل جاده دسترسی و محل استقرار دکل حفاری،‌ برنامه‌ریزی ‌برای شروع عملیات حفاری انجام و دکل 65 فتح که کار حفاری و آزمایش چاه آبان یک را نهایی کرده بود، ‌برای حفاری چاه توس در نظر گرفته شد و اوایل خرداد 1388، در محل هدف اکتشافی مستقر و عملیات حفاری آغاز شد.

محدث تصریح کرد: میدان گازی توس در فاصله 100 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشهد و 60 کیلومتری جنوب غرب سرخس واقع شده است؛ ابعاد این میدان گازی در افق شوریجه، 13 کیلومتر طول و 4 کیلومتر عرض دارد.‌

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته (شنبه 29 خرداد) از کشف میدان گازی توس خبر داده و اعلام کرده بود: تولید کامل این میدان نیاز به حفاری شش حلقه چاه تولیدی دارد؛‌ ظرفیت تولید هر حلقه چاه بیش از 22 میلیون فوت مکعب در روز است.

احمد قلعه‌بانی تصریح کرده بود: اهداف اکتشافی جدید دیگری نیز در منطقه مشخص شده است که پس از تکمیل مطالعات و تعبیر و تفسیر اطلاعات حفاری اکتشافی آن شروع خواهد شد.

برپایه این گزارش،‌ توسعه فعالیت‌های اکتشافی در مناطق شمالی و شمال شرق کشور یکی از ضرورت ها و تامین انرژی برای توسعه صنعتی و تامین بخشی از گاز مصرفی خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از این رو به دلیل‌ کمبود گاز در شمال کشور و تامین بخشی از گاز استان‌های شمالی از خارج کشور، هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت پتانسیل میدان‌های احتمالی در خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان را کامل کند.

نتیجه فعالیت‌های گذشته در این منطقه،‌ کشف دو میدان گازی خانگیران در سال 1347 و گنبدلی در سال 1360 بوده است که در حال تولید هستند.

کد خبر 154762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =