فعالیت‌های جدید اکتشافی در جزیره هندورابی آغاز شد

شانا _ گروه نفت:‌ مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات اکتشافی در جزیره هندورابی با هدف دستیابی به اهداف جدید اکتشافی در این منطقه خبر داد.

سیدمحمود محدث در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، آغاز این عملیات را به دنبال عملیات موفقیت‌آمیز مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در جزایر کیش و لاوان اعلام کرد و گفت: با توجه به نتایج مثبت به دست آمده در عملیات اکتشافی مناطق یاد شده، این مدیریت تصمیم گرفت اهداف اکتشافی جدیدی را در منطقه هندورابی شناسایی کند.

مدیر اکتشافی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود به نظر می‌رسد جزیره هندورابی نیز می‌تواند به عنوان هدف اکتشافی مورد توجه قرار گیرد.

محدث از طراحی چهار خط جدید لرزه نگاری در این جزیره و آب‌های اطراف آن و برداشت اطلاعات لرزه نگاری خبر داد و گفت: اطلاعات به دست آمده در حال پردازش و تعبیر و تفسیر است و با توجه به مشاهده ساختار زمین‌شناسی مناسب در این منطقه امیدواریم با مطالعه دقیق و بررسی همه جانبه این داده ها، نتایج روشن‌تری حاصل شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جزیره هندورابی با 8/22 کیلومتر مربع مساحت، در 325 کیلومتری بندرعباس و 133 کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است.

بر پایه این گزارش، در سال 1968 میلادی، عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی در جزیره کیش آغاز و با بررسی داده‌های لرزه نگاری، وجود مخزن گازی در عمق چهار هزار متری پوسته زمین مشخص شد.

حجم گاز درجای میدان مستقل گازی کیش 66 تریلیون فوت‌مکعب برآورد و با در نظر گرفتن 75 درصد برای بازیافت این میدان، پیش‌بینی شده است حجم گاز قابل استحصال از آن 50 تریلیون فوت‌مکعب باشد.

طرح توسعه میدان گازی کیش در چارچوب استانداردهای پارس جنوبی معادل پنج فاز است که با احتساب هر فاز 25 میلیون مترمکعب گاز، در مرحله نخست فازهای اول و دوم سپس سایر فازهای آن به بهره برداری می‌رسد.

جزیره لاوان نیز با طول تقریبی 25 کیلومتر و عرض حداکثر پنج کیلومتر، دارای مساحتی افزون بر 759 کیلومتر مربع است؛ با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت لاپکو در سال 1346 استخراج نفت در این منطقه عملیاتی آغاز شد.

میدان‌های بلال، رشادت، رسالت، سلمان و لاوان، از میدان های کشف شده در جزیره لاوان است.

کد خبر 155172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =