امکان سرمایه‌گذاری 49 درصدی ایدرو و پتروشیمی در طرح‌های توسعه

شانا _ گروه پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر توسعه متوازن صنعت پتروشیمی گفت: ایدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می توانند در بخش سرمایه گذاری تا سقف 49 درصد در طرح های پتروشیمی مشارکت کنند تا از این طریق نیاز واحدهای پتروشیمی به منابع مالی تامین شود.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالحسین بیات امروز (شنبه دوم مرداد) در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، اظهار داشت: این دو شرکت که به حسب اصل 44 قانون اساسی دو سازمان توسعه‌ای تلقی می شوند نقاط مشترک بسیاری دارند، از این رو معتقدیم ایدرو می تواند در بخش توسعه صنعت پتروشیمی که از اهداف سند چشم انداز است ما را یاری دهد.

بیات با اشاره به توانمندی ایدرو در بخش‌های تامین قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز صنایع، تاکید کرد: با همکاری ایدرو علاوه بر تامین نیاز صنایع داخلی پتروشیمی به کاتالیست ها قطعات یدکی و تجهیزات ویژه می‌توانیم فرصت‌های جدیدی نیز در خارج از کشور ایجاد کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در مذاکراتی که با شرکت سیدور روسیه داشته ایم به آنها اعلام کردیم برخی از سازندگان داخلی ما توانایی تامین تجهیزات مورد نیاز آنها را دارند تا از این رو حضور این سازندگان در بازارهای خارجی نیز تسهیل شود.

بیات تفاهم بر سر توسعه صنایع پایین دستی یا تبدیلی پتروشیمی را نیز یکی از زمینه های مورد تفاهم دو طرف برای همکاری اعلام کرد و افزود: هم اکنون در صنعت پتروشیمی عمده تولیدات بالادست به کشورهای خارجی صادر و در آنجا به محصولات نهایی تبدیل می شود و ما این محصولات را وارد کشور می کنیم بنابراین امروز با این واقعیت مواجهیم که به دلیل کامل نکردن زنجیره ارزش تولیدات در صنعت پتروشیمی بسیاری از فرصت ها برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا نادیده گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه نسبت ایجاد نرخ اشتغال در صنایع پایین دستی نسبت به صنایع بالادستی 10 به 1 است تصریح کرد: به عنوان مثال به ازای 100 دلار سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی می توان 10 تا 15 شغل ایجاد کرد در حالی که این رقم برای صنایع بالادستی یک شغل است.

بیات تاکید کرد که در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره ارزش به محصولات پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنار وزارت صنایع باید همکاری های مثبت و ارزنده ای داشته باشند تا بتوانیم به محصولات نهایی با قیمت و کیفیت مناسب در کشور تولید و صادر کنیم.

به گفته او صنایع پایین دست پتروشیمی در مقایسه با صنایع بالادست عقب تر است و برای سرعت بخشیدن به توسعه آن به همت مضاعفی نیاز است. 

کد خبر 155735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =