نحوه افزایش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی مشخص نشده است

شانا _ گروه پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد که نحوه افزایش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی هنوز جمع‌بندی و نهایی نشده است.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالحسین بیات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های ملی گاز، پالایش و پخش و نفت پیشنهادهای خود را درباره نحوه افزایش قیمت خوراک به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارائه کرده‌اند تا این معاونت پس از بررسی‌ نهایی، آنها را برای تصمیم‌گیری به کارگروه ویژه دولت در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها ببرد. 

وی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی چند پیشنهاد ارائه کرده که یکی از آنها افزایش پلکانی قیمت‌ها و دیگری افزایش قیمت‌‌ها در قالب بسته‌های حمایتی است.

بیات تصریح کرد: منظور از بسته‌ حمایتی این است که به مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی که در یک زنجیره ارزش قرار دارند و محصولاتشان به نوعی وابسته به یکدیگر هستند، در بحث افزایش قیمت، توجه ویژه شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: البته مصوبه مجلس درباره افزایش قیمت خوراک پتروشیمی 65 درصد فوب خلیج فارس بعد از کسر هزینه‌های انتقال است که مصوبه‌ای کلی است؛ بنابراین می‌توان قیمت خوراک را از یک تا 65 درصد قابل تغییر در نظر گرفت، ضمن این که حداقل زمان اجرای این مصوبه 10 سال پیش‌بینی شده که بر حسب شرایط ممکن است زمان اجرای طرح بیش از این باشد.

به گزارش شانا،‌ افزایش قیمت خوراک محصولات پتروشیمی که این روزها به نگرانی و دغدغه‌ای خاص برای فعالان و مسئولان این حوزه تبدیل شده چندی است در محافل گوناگون کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

از یک سو شرکت‌هایی چون شرکت ملی گاز ایران که تامین‌کننده بخش مهمی از خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی است، بر ارزان بودن خوراک این صنایع تاکید دارند و خواهان افزایش قیمت آن هستند و از سوی دیگر مسئولان پتروشیمی نیز بر این اعتقادند که افزایش نرخ خوراک باید به گونه‌ای انجام شود که 20 درصد نرخ بازگشت سرمایه داخلی برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا توسعه این صنعت نیز دچار اختلال نشود؛ سرنوشتی که صنایع پتروشیمی را در بسیاری از کشورهای صنعتی به آن گرفتار کرد. 

واحدهای پتروشیمی در این کشورها پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها تعطیلی و به عنوان واحدهای دست دوم فروخته شدند و امروز بیشتر کشورهای صنعتی به واردکننده محصولات پایه پتروشیمی تبدیل شدند.

حال آن که در بسیاری از کشورهای همسایه که رقیب سر سخت این روزهای صنعت پتروشیمی ایران نیز هستند، خوراک یا با درنظر گرفتن یارانه‌های قابل توجه تحویل واحدهای پتروشیمی می‌شود یا در دوره‌های زمانی مشخص و با درنظر گرفتن سود و زیان این واحدها افزایش می‌یابد.

باید منتظر بود تا پس از پایان بررسی‌های معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، کارگروه ویژه دولت تصمیم نهایی خود را برای نحوه افزایش قیمت خوراک صنعت پتروشیمی اعلام کند؛ صنعتی که سهم 9/42 درصدی در صادرات غیر نفتی کشور و سهم  9/1 درصدی در تولید ناخالص ملی دارد.

کد خبر 155749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =