مقدمات استفاده از الکل‌های صنعتی برای افزایش عدد اکتان بنزین فراهم شد

شانا _ گروه نفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از پایان عملیات تحقیقاتی استفاده از متانول برای افزایش اکتان بنزین و مقدمات انجام پایلوت آن خبر داد.

محسن خجسته مهر در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، به اقدام‌های در حال انجام وزارت نفت برای ارتقای کیفیت بنزین اشاره کرد و گفت: استفاده از اتانول و متانول به عنوان مواد افزودنی به بنزین برای افزایش عدد اکتان و رعایت مسایل محیط زیست، همچنین افزایش حجم و کاهش یا جلوگیری از واردات بنزین سوپر در دستور کار وزارت نفت است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، گفت: هم‌اکنون کار تحقیقاتی استفاده از متانول انجام شده و مقدمات انجام پایلوت آن در دستور کار قرار دارد.

خجسته مهر با بیان این که استفاده از این گونه مکمل های سوخت، مصرف بنزین در کشور را کاهش می دهد، تصریح کرد: اتانول و متانول برخلاف نفت از جمله مواد تجدیدپذیر محسوب می‌شود که مشکلات زیست محیطی و آلودگی نیز ایجاد نمی‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت پیشتر نیز از افزایش سهم گازوییل در سبد جدید سوخت خودروها با هدف رعایت مسایل زیست خبر داده و گفته بود: هدف از این اقدام تنوع بخشی بیشتر به سبد سوختی، توجه به زیرساخت‌های کشور، همچنین توجه به نوع تجهیزات، راندمان، مسایل فنی، اقتصادی و زیست محیطی است.

به گفته وی، به تدریج سهم بنزین در سبد سوختی کاهش می‌یابد، در این زمینه وزارت نفت برنامه دارد گازوییل کم گوگرد در حد استاندارد های یورو 5 را تولید و از سوی دیگر بسترهای لازم را برای توزیع گازوییل (در صورت توسعه بهینه خودروهای دیزلی سبک ) ایجاد کند.

توسعه مراکز سوخت نفت‌‌گاز (گازوییل)، تولید دو نوع نفت گاز سنگین و سبک بر اساس استانداردهای جهان، همچنین احداث جایگاه های متوسط و کوچک برای خودروهای دیزلی از سوی بخش خصوصی، از دیگر برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه بکارگیری سوخت خودرهای دیزلی در کشور است.

بر پایه این گزارش سهم کنونی سوخت‌های زیستی نسبت به کل سوخت‌های فسیلی و غیرفسیلی مصرفی در جهان به طور متوسط حدود 1.8 درصد است. این سهم در کشورهای پیشرفته به بیش از سه درصد می‌رسد و کشور برزیل با 18 درصد رتبه اول مصرف سوخت‌های زیستی مایع در جهان را به خود اختصاص داده است. پس از برزیل نیز آمریکا و اتحادیه اروپا در این زمینه پیشروترین در جهان محسوب می‌شوند.

مهمترین دلایل گرایش گسترده به توسعه تولید مصرف سوخت‌های زیستی به عنوان سوخت‌های جایگزین تجدید‌پذیر در جهان عبارتند از فراهم کردن زمینه‌های توسعه پایدار، ایجاد امنیت تامین انرژی و حفاظت از محیط زیست.

بر پایه این گزارش پژوهشکده نفت نیز استفاده از مخلوط اتانول یا متانول با بنزین را به جای MTBE به عنوان مکمل سوخت خودرو مورد تایید قرار داده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی هم‌اکنون سالانه حدود 100 میلیون لیتر اتانول در کشور توسط 30 کارخانه تولید می‌شود.

کد خبر 160752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =