علت تفاوت قیمت سی ان جی با مقیاس کیلوگرم و مترمکعب تشریح شد

شانا _ گروه پالایش و پخش: هر 1.35 متر مکعب گاز به صورت سی.ان.جی، معادل یک کیلوگرم گاز طبیعی فشرده شده است، بنابراین از نظر ارزش حرارتی قیمت این سوخت در واحد کیلوگرم و لیتر تفاوتی با یکدیگر ندارد.

به گزارش خبرنگار شانا، همزمان با اجرای مرحله نهایی قانون هدفمندی یارانه ها و آغاز اصلاح قیمت ها، امکان عرضه حامل های مختلف انرژی به صورت سه نرخی و دو نرخی در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور فراهم شده است.

بر اساس اعلام دولت هم اکنون هر مترمکعب گاز سی.ان.جی با قیمت 300 تومان و هر کیلوگرم از این سوخت ( معادل 1.35 مترمکعب) با نرخ 405 تومان در جایگاه ها عرضه می شود.

از نظر محاسباتی هر 1.35 متر مکعب سوخت سی.ان.جی، معادل یک کیلوگرم گاز طبیعی فشرده شده است، بنابراین از نظر ارزش حرارتی قیمت این سوخت در واحد کیلوگرم و لیتر تفاوتی با یکدیگر ندارد. به عنوان مثال، یک مخزن سی.ان.جی 10 کیلوگرمی معادل 13.5 مترمکعب گنجایش دارد؛ بنابراین هزینه تامین گاز سی.ان.جی یک مخزن 10 کیلوگرمی (با قیمت 405 تومان) معادل است با هزینه تامین سوخت یک مخزن 13.5 مترمکعبی (با قیمت 300 تومان).

با توجه به تکنولوژی و تجهیزات بکارفته در جایگاه ها و دیسپنسرهای سی.ان.جی، برخی جایگاه های کشور این سوخت را بر اساس واحد کیلوگرم و برخی با واحد مترمکعب عرضه می کنند.

بنابراین همانگونه که در گذشته هر مترمکعب سوخت سی.ان.جی با قیمت 40 تومان و هر کیلوگرم از این سوخت با قیمت 54 تومان به مردم عرضه می شد، با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هر مترمکعب سوخت سی.ان.جی با قیمت 300 تومان و هر کیلوگرم از این سوخت با نرخ 405 تومان در جایگاه ها عرضه می شود.

بر اساس جدول معادل سازی شاخص های توزیع سوخت هر 1.8 لیتر گازمایع (ال پی جی) نیز معادل یک کیلوگرم است. با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور قیمت هر یک کیلوگرم گاز ال.پی.جی برای هر خانوار معادل 180 تومان و قیمت هر لیتر از این سوخت معادل 100 تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش شانا، بر اساس اعلام ستاد هدفمندی یارانه ها با آغاز مرحله نهایی اجرای این قانون هدفمندی یارانه ها، بنزین حمایتی 100 تومان، بنزین سهمیه ای 400 تومان، بنزین آزاد 700 تومان، سی.ان.جی 300 تومان، گازوئیل سهمیه ای 150 تومان و گازوئیل آزاد 350 تومان در جایگاه‌ها عرضه می شود.

کد خبر 163056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =