افزایش 20 میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین کشور تا پایان تیر سال آینده

شانا _ گروه پالایش و پخش: وزیر نفت از افزایش 20 میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین کشور تا پایان تیر ماه سال آینده خبر داد و گفت: هم اکنون طرح های بهینه سازی و افزایش ظرفیت در پالایشگاه های مختلف کشور در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر سید مسعود میرکاظمی امروز (شنبه 16 بهمن) در مراسم بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند تصریح کرد: با افتتاح مرحله نخست طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه امام خمینی شازند، ظرفیت تولید این پالایشگاه 2 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و تا پایان تیر ماه این میزان به روزانه 12 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. همچنین بنزین تولیدی این پالایشگاه بر اساس استاندارد یورو 5 و گازوئیل آن بر اساس استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد.

میرکاظمی با بیان اینکه از دهه فجر امسال با بهره برداری از طرح های توسعه در پالایشگاه های کشور صادرات فرآورده های نفتی به عنوان ماموریت اصلی  شرکت ملی پالایش و پخش به شمار می رود، گفت: بر اساس برنامه باید یک میلیارد لیتر فرآورده نفتی تا پایان امسال از کشور صادر شود.

وی یادآور شد: در گذشته کشور ما به واردات برخی فرآورده های نفتی نیازمند بود ولی امروز با افزایش ذخایر فرآورده های نفتی و افتتاح پروژه های مختلف طرح های بهینه سازی و افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاه های کشور به صادر کننده این فرآورده ها تبدیل خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها میانگین مصرف کشور روزانه به 51 میلیون لیتر کاهش یافت گفت: این در حالی است که بهمن ماه امسال در ادامه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها مصرف بنزین کشور به روزانه 46 میلیون لیتر رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی متوقف شده است گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه های کشور با بهره برداری از طرح های افزایش ظرفیت تولید، بایستی مخازن ذخیره سازی را تخلیه کنیم تا بتوانیم فرآورده های تولیدی را در مخازن کشور ذخیره سازی کنیم.

میرکاظمی با بی اثر خواندن تحریم های دشمن برای قطع واردات بنزین به ایران گفت: با توجه به اعلام دشمن مبنی بر تحریم واردات بنزین به ایران ما نیز در مقابل اعلام کردیم هر کس با این تحریم همکاری کند در لیست سیاه قرار می گیرد.

وی افزود: از اوایل امسال مجددا تحریم ها از سوی دشمن جدی شد و برخی کشورها دیگر به ایران بنزین نفروختند و میزان فروش بنزین به ایران کاهش یافت ولی با همت صنعتگران داخلی و آغاز تولید بنزین با کیفیت در مجتمع های پتروشیمی این تحریم ها خنثی شد؛ هر چند رسانه های بیگانه همچنان این اقدام کشور برای تامین بنزین از منابع داخلی را یک دروغ و بلوف سیاسی تلقی کردند.

وزیر نفت تاکید کرد: برخی رسانه های بیگانه سعی داشتند آلودگی اخیر هوای تهران را به تولید بنزین در پتروشیمی ها ربط دهند این در حالی است که بنزین مورد نیاز استان تهران از پالایشگاه تهران تامین می شود و کیفیت بنزین تولیدی از مجتمع های پتروشیمی نیز از برخی بنزین های وارداتی بالاتر است.

میرکاظمی یادآورد شد: طرح های توسعه پالایشگاه های کشور به ترتیب پس از پالایشگاه اراک در پالایشگاه آبادان و تهران و سایر پالایشگاه ها به بهره برداری خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک می توانیم خدمات فنی و مهندسی را  به سایر کشورها منتقل کنیم.

کد خبر 165572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =