12 شرکت پتروشیمی در سال جاری خصوصی می شود

شانا _ گروه پتروشیمی: رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به واگذاری جداگانه و مستقل 12 شرکت زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال‌جاری، گفت: سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هر یک از آنها بیش از 50 درصد نیست.

مرتضی رحیمیان با بیان این که صنعت پتروشیمی همچنان به واگذاری شرکت‌ها در قالب هلدینگ علاقه مند است، به خبرنگار شانا تاکید کرد: همچنان سعی داریم شرکت‌هایی را که امکان واگذاری آن‌ها در قالب هلدینگ خلیج فارس وجود دارد، به این مجموعه اضافه کنیم، زیرا اعتقاد داریم حفظ زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی بسیار ضروری است.

به گفته او سال گذشته نیز شرکت‌های پتروشیمی اروند، تندگویان و ره‌آوران فنون به هلدینگ اضافه شدند و امسال نیز نامه‌نگاری پیوستن شرکت‌های بیستون و تبریز به این مجموعه انجام شده است.

واگذاری 13 شرکت در سال گذشته

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره عملکرد سال گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی در واگذاری امور به بخش خصوصی نیز یادآور شد: از 30 شرکت و طرح اعلام شده در فهرست واگذاری‌ها در سال گذشته 13 شرکت پتروشیمی به تعداد بیش از 4 میلیارد سهم را از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار کرده‌ایم.

رحیمیان ارزش تقریبی شرکت‌های واگذار شده در سال گذشته را 20 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در مجموع سال گذشته نسبت به چهار شرکت اصلی وزارت نفت بالاترین عملکرد واگذاری‌ها را داشته‌ایم.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: تا پایان سال گذشته سهم صنعت پتروشیمی از کل واگذاری‌های انجام شده در کشور افزون بر 14 درصد و در مقایسه با واگذاری‌های انجام شده در چهار شرکت اصلی وزارت نفت 26 درصد بوده است.

پیگیری برای خارج کردن سه شرکت از فهرست واگذاری‌ها

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیگیری شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای خارج کردن سه شرکت از فهرست واگذاری‌ها تصریح کرد: اعتقاد داریم شرکت‌های پایانه ‌هاو مخازن پتروشیمی، پژوهش و فناوری پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به دلیل این که وظایف آنها از مصادیق وظایف حاکمیتی است، باید از فهرست واگذاری‌ها خارج شوند.

رحیمیان افزود: برای خروج شرکت‌های پژوهش و فناوری و سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر دلایل قانونی ارائه کرده‌ایم و برای پایانه‌ها و مخازن هم پیگیری‌هایی شده است، اما تا سال گذشته که در فهرست واگذاری‌ها بود، مگر این که از فهرست سال‌جاری خارج شده باشد.

وی همچنین درباره واگذاری طرح‌های پتروشیمی بروجن، ممسنی و دهدشت در ابتدای سال‌جاری یادآور شد: طبق تبصره ماده 3 اصل 44 قانون اساسی، دولت می‌تواند در مناطق کمتر توسعه‌یافته تا 49 درصد سرمایه‌گذاری کند و واگذاری این طرح‌ها سه سال بعد از راه‌‌اندازی انجام شود، اما ظاهرا سازمان خصوصی‌سازی دقت لازم را در این زمینه ندارد.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: چون این طرح‌ها در فهرست واگذاری ها بوده‌‌اند، واگذار شدند هرچند نظر وزیر نفت این بود که آنها را نگه داریم و با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران تکمیل کنیم و به مرحله راه‌اندازی برسانیم.

کد خبر 169874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =