بررسی آخرین وضعیت ورود «دی متیل اتر» به سبد سوخت کشور

شانا _ گروه نفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از تداوم مطالعات برای ورود سوخت پاک «دی متیل اتر» به سبد سوخت کشور به‌صورت اختلاط با ال پی جی و جایگزینی آن با نفت‌گاز در موتورهای دیزلی سبک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت(MOP) محسن خجسته‌مهر، با اشاره به مشابهت خصوصیات فیزیکی دی متیل اتر(DME) با ال پی جی تصریح کرد: سناریوهای مختلفی بر اساس اختلاط این دو سوخت بررسی شده است تا بتوان از ترکیب این دو سوخت در تجهیزات داخلی، بدون نیاز به تغییرات اساسی استفاده و صادرات آن به کشورهای مصرف کننده ال پی جی را نیز توسعه داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با تاکید بر امکان جایگزینی دی متیل اتر با نفت‌گاز افزود: برای ایجاد این تغییر در نوع سوخت لازم است در سیستم انژکتور و احتراق موتورهایی با طراحی دیزل تغییراتی صورت پذیرد؛ از این رو به طور کلی با دور موتور بیشتر می‌توان همان بازده لازم را کسب کرد.

وی تصریح کرد: مصرف دی ام یی کاهش سروصدای موتور، کاهش آلاینده‌ها، انطباق با استانداردهای زیست‌محیطی یورو5، یو-اس 2010، ژاپن 2009 و کاهش هزینه‌های سوخت مصرفی و حل مشکل راه‌اندازی سرد موتور را در پی دارد که لازم است با توجه به منافع حاصل از کاهش ضرایب آلایندگی هزینه‌فرصت به‌دست آمده را در مقابل 1.8 برابر مصرف مورد بررسی دقیق قرار داد.

مهندس خجسته مهر با اشاره به تمرکز زیرساخت‌های لازم و کاهش آلاینده‌های دیزل پیشنهاد کرد تا  پس از مقایسه تطبیقی با کاربرد سی ان جی، کلیات طرح مشخص و با توجه به بازدهی مناسب دی ام یی در مورد دیزل سبک از ظرفیت طرح پایلوت ماهشهر برای کلانشهر تهران، موضوع به اجرا در آید، سپس در صورت موفقیت در سایر کلان شهرها توسعه یابد.

وی یادآور شد: برای رعایت مسائل فنی در مصرف سوخت دی ام یی در موتورهای دیزل لازم است به دلیل خشک بودن این نوع سوخت، از افزودنی های روغنی مناسب استفاده شود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، از دیگر تجهیزاتی که دی متیل اتر را به عنوان سوخت مصرف می‌کنند، می‌توان به توربین‌های گازی و موتور های دیزلی مولد برق اشاره کرد که در این رابطه در دنیا (به ویژه از سوی شرکت جنرال الکتریک) تحقیقاتی صورت گرفته، همچنین در ژاپن از دی متیل اتر در ساخت پیل‌های سوختنی نیز استفاده شده است.

براساس این گزارش، دی متیل اتر که در فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تولید می‌شود، با پیگیری‌های وزارت نفت قرار است در آینده وارد سبد سوخت کشور خواهد شد.

این محصول از این رو سوخت پاک نامیده می‌شود که درصد گوگرد آن تقریباً صفر است و ترکیبات گوگردی نیز به ویژه وارد محیط زیست نمی‌شوند، از سوی دیگر به سوزی این محصول نسبت به گازوییل بالاتر و دارای ارزش حرارتی سوختی بیشتر است.

کد خبر 172095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =