تامین مالی 10 طرح پتروشیمی به ارزش 6.5 میلیارد دلار با بانک‌های داخلی

شانا _ گروه نفت: عبدالحسین بیات گفت: تا کنون تاییدیه تامین مالی 10 طرح پتروشیمی به ارزش 6.5 میلیارد دلار از بانک ها دریافت و به بانک مرکزی برای صدور مجوز اعطای تسهیلات ارزی و برقراری اعتبار اسنادی مورد نیاز ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پس از دریافت مجوز بانک مرکزی بلافاصله این طرح ها به طرح های در حال ساخت اضافه می شوند، افزود: برخی از این طرح ها در دو ماه پایانی سال گذشته و برخی در فروردین امسال برای تامین مالی لازم به بانک های عامل ارائه شده اند.

بیات با اشاره به طرح های صنعت پتروشیمی در برنامه پنجم توسعه کشور گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی 61 پروژه در دست اقدام دارد که از این طرح ها، 44 طرح در قالب برنامه پنجم تعریف شده است و در مراحل انعقاد قرارداد تجاری قرار دارند.

وی ادامه داد: قرارداد 19 طرح اولویت دار صنعت پتروشیمی به ارزش 12.5 میلیارد دلار به صورت EPCF با پیمانکاران منعقد و برای تامین تسهیلات ارزی آنها از سوی بانک های عامل اقدام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که تسهیلات ارزی و ریالی از جمله منابع مورد نیاز طرح های توسعه ای است، افزود: زمینه تامین این تسهیلات فراهم شده و از سیستم بانکی تقاضا داریم تا تسهیلات مورد نیاز 9 طرح دیگر و قبول عاملیت ارائه تسهیلات آنها را انجام دهند تا این طرح ها در موعد مقرر اجرایی شوند.

مذاکره برای انعقاد قرارداد 25 طرح پتروشیمی 

بیات از مذاکره برای انعقاد قرارداد اجرای 25 طرح توسعه ای دیگر در صنایع پتروشیمی خبر داد و گفت: این طرح ها در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارند و پس از امضای قراردادهای لازم، به سیستم بانکی کشور برای تامین تسهیلات ارائه می شوند.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت سیستم بانکی کشور به ویژه بانک مرکزی از تامین تسهیلات طرح های صنعت پتروشیمی امسال کشور شاهد باز شدن جبهه های کاری جدیدی در این صنعت باشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به تامین اعتبار لازم برای تعداد دیگری از پروژه ها از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: مدیرعامل بانک مرکزی از آغاز به کار این صندوق در آینده نزدیک خبر داده است و به این ترتیب، امکان برداشت هرچه سریع تر منابع این صندوق برای ساخت مجتمع های پتروشیمی گلستان، زنجان، بروجن و گچساران فراهم می شود.

صادرات 2 میلیارد دلاری پتروشیمی در 2 ماه نخست امسال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فروش دو میلیارد دلار محصول پتروشیمی در دو ماه اول امسال خبر داد و گفت: این میزان فروش نشانگر 16 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و از نظر وزنی صادرات محصولات پتروشیمی در دو ماه اول سال 90 معادل دو میلیون و 800 هزار تن بوده است.

وی درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال را نسبت به برنامه جلوتر خواند و افزود: وزارت نفت در بخش صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی از برنامه جلوتر عمل کرده است.

کد خبر 172618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =