امکان افزایش تولید روزانه 800 هزاربشکه نفت از 30 میدان فرسوده وجوددارد

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت متن با بیان این که از حداقل 30 میدان نفتی پیر و فرسوده در ایران امکان افزایش تولید وجود دارد، گفت: با استفاده از فناوری های جدید همانند فناوری پمپ های برقی درون چاهی، حداقل می توان 700 تا 800 هزار بشکه در روز از این میدان ها افزایش تولید داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس ناجی سعدونی شب گذشته (سه شنبه 22 شهریور) در نشست مشترک مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، با مدیران ارشد شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: تولید نفت ایران تا پایان سال 94 طبق برنامه ریزی باید به چهار میلیون و 850 هزار بشکه در روز  افزایش یابد.

وی با یادآوری این که سهم شرکت متن از افزایش تولید نفت ایران تا سال 94 نیز حداقل 700 هزار بشکه در روز است، افزود: هم اکنون فعالیت کشور عراق در میدان های نفتی مشترک با ایران به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این کشور قصد دارد تولید نفت خود را به 12 میلیون بشکه در روز برساند.

مهندس سعدونی تصریح کرد: کشور عراق در 10 ماه گذشته تولید نفت خام خود را از دو میلیون 100 هزار بشکه در روز به بیش از دو میلیون دو میلیون 800 هزار بشکه رسانده است.

وی با تشریح فعالیت های شرکت مهندسی و توسعه نفت از ابتدای تاسیس تاکنون گفت: توسعه میدان مسجد سلیمان به عنوان پیرترین میدان نفتی کشور و افزایش تولید 25 هزار بشکه ای از این میدان، یکی از مهم ترین پروژه های اخیر این شرکت بوده است.

حداقل 30 میدان نفتی همانند مسجد سلیمان داریم

مدیرعامل شرکت متن با یادآوری این که سه ماه از راه اندازی تاسیسات جدید میدان مسجد سلیمان می گذرد، گفت: روزانه بیش از 25 هزار بشکه نفت از این میدان تولید می شود.

مدیرعامل شرکت متن با بیان این که هفته آینده مدیریت تاسیسات جدید مسجد سلیمان به شرکت مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بهره بردار واگذار می شود، گفت: در فاز دوم طرح توسعه میدان مسجد سلیمان، تولید نفت به بیش از 55 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این مقام مسئول گفت: از ابتدای تاسیس شرکت متن 21 پروژه نفت و گاز در این شرکت به ارزش 21 میلیارد و 700 میلیون دلار تدوین و اجرا شده که از محل اجرای برخی از آنها تاکنون 662 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت نصیب کشور شده است.

مهندس سعدونی با بیان این که درآمد حاصل از فروش 12 درصد از نفت تولیدی در پروژه های احداث شده شرکت متن برای پرداخت بدهی به پیمانکاران این شرکت در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون این شرکت از محل فروش نفت پروژه های نفتی، بیش از 90 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیرعامل شرکت متن با تاکید بر این که زیرساخت لازم برای تبدیل منطقه غرب کارون به قطب جدید نفتی ایران در حال اجراست، گفت: میدان آزادگان شمالی در این منطقه قرار دارد، ضمن آن که تاکنون همه قراردادهای زیرزمینی این میدان منعقد شده و حتی دو چاه نفتی نیز به مرحله تولید رسیده است.

وی با اشاره به تولید چهار هزار بشکه ای نفت از دو چاه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: با توجه به این که نرخ تولید از این چاه ها فراتر از برنامه بوده است، پیش بینی می شود تولید از این میدان در طرح زودهنگام که در انتظار تصویب در هیئت مدیره شرکت ملی نفت است، به 20 هزار بشکه در روز برسد.

سعدونی افزود: میدان نفتی آزادگان شمالی در فاز نخست روزانه 75 هزار بشکه و در فاز دوم نیز 75 هزار بشکه نفت خام تولید داشته باشد.

تولید 20 هزار بشکه نفت یادآوران در بهمن ماه

مدیرعامل شرکت متن درباره آخرین وضعیت طرح تولید زودهنگام در میدان یادآوران نیز گفت: طرح زودهنگام این میدان با ظرفیت روزانه 20 هزار بشکه در بهمن امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی از پیشرفت 78 درصدی طرح تولید زودهنگام نفت میدان یادآوران خبر داد و گفت: برای تولید زودهنگام از این میدان می بایست 20 حلقه چاه حفاری شود. 

امضای قرارداد احداث دو خط لوله 300 کیلومتری با پیمانکاران داخلی

مدیرعامل شرکت متن گفت: به زودی قرارداد احداث دو خط لوله برای انتقال نفت خام به طول 300 کیلومتر به منظور انتقال نفت تولید شده در منطقه غرب کارون به مبادی صادراتی به صورت یی.پی.سی با پیمانکاران داخلی و مشارکت بانک سپه امضا خواهد شد.

کد خبر 176776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =