ظرفیت تولید اتیلن کشور بیش از 7.5 میلیون تن افزایش می‌یابد

شانا ـ گروه پتروشیمی: ایران برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله قصد دارد با اجرای 8 طرح جدید الفینی حدود 7 میلیون و 568 هزار تن به ظرفیت تولید اتیلن بیفزاید.

به گزارش خبرنگار شانا، طبق برنامه‌ریزی‌ها، با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید اتیلن در ایران تا پایان سال 1394 به بیش از 12 میلیون تن در سال می رسد، ضمن این که در این میان پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید 2 میلیون تن در سال، عنوان بزرگ ترین تولیدکننده را از پتروشیمی جم خواهد ربود.

پتروشیمی کاویان، مجری طرح الفین 11 در دو فاز( هر یک با ظرفیت‌های تولید یک میلیون تن در سال) و برای تامین خوراک خط لوله اتیلن غرب اجرا می‌شود. هم اکنون فاز یک این مجتمع برای بهره‌برداری در بهمن ماه امسال و فاز دو آن نیمه اول سال آینده آماده می شود.

دیگر واحدهای الفینی برنامه‌ریزی شده شامل پتروشیمی خلیج فارس (الفین 12)، پتروشیمی ایلام (الفین 13)، پتروشیمی فیروزآباد (الفین 14)، پتروشیمی گناوه (الفین 15)، پتروشیمی بوشهر (الفین و متانول 16)، پتروشیمی دهلران (الفین 17) و پتروشیمی گچساران (الفین 8) است.

هم‌اکنون مجتمع‌های پتروشیمی جم (یک میلیون و 300 هزار تن)، مارون (یک میلیون و 100 هزار تن)، آریاساسول (یک میلیون تن)، امیرکبیر (540 هزار تن)، مروارید (500 هزارتن)، بندرامام (411 هزار تن)، اراک (306 هزار تن) و تبریز (136 هزار تن)از  تولیدکنندگان عمده اتیلن در ایران هستند که در مجموع ظرفیتی بالغ‌بر 5 میلیون و 273 هزار تن در سال را دارند.

ایران با این حجم تولید پس از عربستان، عنوان دومین تولیدکننده اتیلن خاورمیانه است و طبق پیش بینی‌های موسسه Dewitt تقاضای اتیلن در کشورهای حاشیه خلـیج فارس تا پایان سال 2012 با رشد 29 درصدی به 29 میلیون تن در سال می‌رسد؛ در حـالی کـه ظرفیـت تولید این محصول پایه در خاورمیانه به 43 میلیون تن در سال می‌رسد.

بر اساس پیش‌بینی‌های این موسسه، عربستان سعودی گرچه به سرمایه‌گذاری‌ در این عرصه ادامه می‌دهد، ولی رشد ظرفیت‌های تولید در ایران بیش از این کشور خواهد بـود.

رکورد خاورمیانه‌ای تولید اتیلن در دست‌های ایران

مجتمع پتروشیمی جم، بزرگ‌ترین تولیدکننده اتیلن در جهان، اوایل سال 1388 با تولید 3 هزار و 500 تن اتیلن در روز رکورد تولید این محصول در خاورمیانه را شکست تا این رکورد به نام ایران ثبت شود.

این مجتمع همچنین اوایل سال 90 با تولید 3 هزار و 840 تن در روز رکورد خود را ارتقا داد تا به حد جهانی آن که بیش از 4 هزار تن در روز است، نزدیک شود.

اتیلن ماده اصلی تولید بسیاری از پلیمرها

اتیلن ماده اولیه و مهم برای تولید بسیاری از ترکیبات آلی پر مصرف به شمار می‌رود و به صورت گسترده در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با پلیمریزه شدن، پلی‌اتیلن را تولید می‌کند که یک پلاستیک بسیار پرمصرف است و با تکرار شدن سبب تولید پیش ماده پلی‌وینیل کلرید (PVC) می‌شود. این ماده همچنین پس از ترکیب شدن با بنزن، اتیل بنزن را ایجاد می‌کند که ماده اصلی پلی‌استر است.

درمجموع اتیلن به عنوان ماده اولیه ساخت طیف گسترده‌ای از پلاستیک‌هـا، الیـاف، الاستومرها، حلال‌ها و نرم کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

82 درصد تولید جهانی الفین‌ها از اتان و نفتا

اگرچه برای تولید اتیلن از نفتا، اتان،LPG و برخی منابع دیگر استفاده می‌شود، براساس برآورد‌ها، حدود 82 درصد تولید جهانی اتیلن از خوراک اتان و نفتا به دست مـی‌آیـد؛ البته کانادا، خاورمیانه و ونزوئلا که گاز طبیعی ارزان و فراوان دارند، بیشتر از اتان استفاده می‌کنند و کشورهای اروپـایی و برخی از آسـیایی‌ها برای تولید اتیلن به نفتا متکی هستند.

ایران نیز با توجه به وجود منابع فراوان گاز طبیعی، می کوشد بیشترین حجم اتان را با ساخت واحدهای استحصال در صنایع پتروشیمی مصرف و به ارزش افزوده تبدیل کند.

کد خبر 177056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =