شرایط جدید طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده برون‌شهری اعلام شد

شانا _ گروه پالایش و پخش: پس از اعلام شرایط جدید ثبت‌نام طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده برون‌شهری از سوی معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، شمارش معکوس برای خروج 2 هزار کامیون فرسوده با سن بالای 35 سال در کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در نشست خبری که صبح امروز (22 آبان) با حضور نمایندگان رسانه های خبری در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور برگزار شد، شرایط جدید ثبت نام کامیون های فرسوده برون شهری ناوگان حمل و نقل کشور را اعلام کرد.

امیررضا رجبی در این باره گفت: کامیون های با عمر 35 سال و بالاتر (مدل 1354 و پایین تر) که دارای کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلاک منطقه ای (ایران) پلاک ع یا دارای گواهی تسجیل راهور ناجا (دارای شماره vin) و نیز دارای سند قطعی به نام مالک خودروی فرسوده و یا دارای وکالت بلاعزل از مالک هستند، می توانند برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

تخصیص 50 تا 80 میلیون تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان

وی با اشاره به پرداخت حدود 50 تا 80 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان افزود: به این منظور 80 درصد قیمت خودرو تا سقف حداکثر 800 میلیون ریال متناسب با نوع خودروی جایگزین با نرخ 14 درصد و دوره بازپرداخت 7 ساله از طریق بانک های ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات پرداخت می شود.

رجبی تاکید کرد: طرح جایگزینی کامیون های فرسوده از سال قبل با طرح پرداخت تسهیلات بانکی آغاز شد که به دلیل اختلاف ارزش کامیون فرسوده با شرایط اقساط، تعداد خودروهای خارج شده از طرح بسیار کم و در حدود 200 دستگاه بود.

معاون نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تاکید کرد: ثبت نام در این طرح از طریق نمایندگی های مجاز خودروسازان صورت می گیرد و خودروهای جایگزین شامل خودروهای تعریف شده در سبد خودرویی از سوی شرکت های خودروساز شامل ایران خودرو دیزل، زامیاد، سایپا دیزل، هوراند خودرو، آذهایتکس، رخش خودرو، ارس خودرو و سپهر دیزل کاوه است.

وی افزود: زمان در نظر گرفته شده برای متقاضیان برای تکمیل پرونده در بانک 20 روز است و حداکثر یک ماه پس از تکمیل وجه، خودروی جدید تحویل متقاضیان خواهد شد.

رجبی تاکید کرد: هم اکنون حدود 90 هزار دستگاه کامیون فرسوده (درون و برون شهری) با سن بالای 25 سال در ناوگان حمل و نقل کشور تردد می کنند که حدود 50 هزار مورد از آن خودروهای با عمر بالای 35 سال است که این اولین طرح جدی کشور برای خروج کامیون های فرسوده در کشور است.

معاون نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور با تاکید بر استفاده از ابزارهای تشویقی در اجرای طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تصریح کرد: بررسی طرح های خروج دیگر خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور در این معاونت ادامه دارد که با نهایی شدن، جزئیات این طرح ها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

ابطال کارت سوخت خودروها در صورت عدم پرداخت معوقات

امیررضا رجبی با تاکید بر این که بسیاری از وجوه تسهیلات پرداختی در قالب طرح های جایگزینی خودروهای فرسوده از سوی مردم بازگردانده نشده است، گفت: از این دسته از متقاضیان خواهشمندیم به منظور ابطال نکردن کارت هوشمند سوخت خودروی خود، هر چه سریع تر به پرداخت معوقات خود اقدام کنند.

جزئیات و شرایط ثبت نام طرح جایگزینی کامیون های فرسوده برون شهری

بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، شرط پذیرش خودرو در مرکز اسقاط و استفاده از تسهیلات جایگزینی خودرو، ورود خودرو با موتور روشن به مرکز اسقاط است؛ انتخاب مرکز اسقاط به صورت سیستمی انجام می شود و نمایندگی های ثبت نام کننده امکان و حق دخالت در انتخاب مرکز اسقاط و اعلام به متقاضیان را ندارند.

متقاضیان پس از تکمیل ثبت نام، با دریافت پیش فاکتور از نمایندگی های مجاز خودروساز پس از پرداخت مبلغ پیش پرداخت به شعب بانک مراجعه می کنند و پس از تکمیل پرونده اعتباری در بانک، آماده دریافت وام می شوند؛ ثبت نام در این طرح رایگان است و نمایندگی ها حق دریافت هیچ گونه وجهی را ندارند.

ارزش گواهی اسقاط و یارانه بلاعوض برای حالت های فردی یا شرکت مالکی طبق جدول ارزش گواهی اسقاط و برحسب تناژ کامیون فرسوده و یارانه بلاعوض براساس کامیون فرسوده محاسبه و بخشی از ارزش لاشه کامیون به متقاضی بازگردانده می شود.

خروج یک میلیون و 100 هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور

معاون نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 100 هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شده که این رقم در سال 90 حدود 150 هزار دستگاه بوده است.

به گزارش شانا، سواری های شخصی تولید سال 65 به پایین، وانت بارهای تولید سال 75 به پایین، تاکسی های تولید سال 79 به پایین، کامیون های تولید سال 65 و پایین تر و خودروهای دولتی با عمر بیش از 15 سال در رده خودروهای فرسوده کشور قرار می گیرند؛ هم اکنون 20 درصد خودروهای کشور فرسوده هستند که در صورت خروج کامل آنها، ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی، از مصرف روزانه 3 میلیون لیتر بنزین جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 179946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =