آمادگی شرکت گاز برای صدور مجوز احداث جایگاه سی ان جی در پروژه مسکن مهر

شانا _ گروه نفت: مدیر پروژه مسکن مهر وزارت نفت از آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای صدور پاسخ استعلام در زمینه مجوز احداث ایستگاه های سی ان جی در شهرهای دارای مسکن مهرخبر داد.

مدیر پروژه مسکن مهر وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: یکی از تحولات فرارو در صنعت گازرسانی، نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز با هزینه تقریبی هر کنتور 140 هزار تومان است و این نسل جدید کنتورها علاوه بر مزایای اجتماعی، با بهره مندی از فناوری جدید نرم افزاری و سخت افزاری با مجوز بهره برداری از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور قادر خواهد بود از راه دور قرائت و نظارت شود.

محمد امیرخانی افزود: این کنتورها هم اکنون در مراحل آزمایشی است و به عنوان پایلوت تعداد 10 هزار کنتور هوشمند در شهر جدید پرند (در پروژه کوزو که کنتورهای آن در طبقه ها اجرا شده) و چند شهر دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

امیرخانی یادآور شد: برای جلوگیری از هر گونه حادثه مقرر شد در صورت بهره برداری این واحدهای مسکونی پیش از تایید مراحل آزمایش کنتورهای هوشمند، به صورت موقت از کنتورهای سنتی استفاده شود.

به گفته مدیر پروژه مسکن مهر وزارت نفت، بیش از 63 میلیون جمعیت کشور در قالب 5/17 میلیون خانوار (5/2 میلیون خانوار روستایی و 5/15 میلیون خانوار شهری) از نعمت گاز بهره مند هستند و ضریب نفوذ گاز شهری بیش از 95 درصد و روستایی 51 درصد است.

رکورد مصرف گاز در پاییز 

امیرخانی با بیان این که رکورد مصرف گاز در پاییز شکسته شد، گفت: 18 آبان امسال مصرف گاز از مرز 495 میلیون مترمکعب گذشت؛ این رقم سال گذشته حدود 390 میلیون مترمکعب بوده است، همچنین هفته گذشته این اتفاق تکرار شد و مصرف گاز به 525 میلیون مترمکعب رسید.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری مردم و مصرف بهینه گاز در سقف الگوی مصرف، همچنین اجرای مفاد مبحث 19 مقررات ساختمان و نصب ترموستات علاوه بر کاهش هزینه انرژی، 15 تا 20 درصد خانواده ها مشکل قطع گاز نداشته باشند.

مدیر پروژه مسکن مهر وزارت نفت گفت: خوشبختانه در قبض های گاز پاییز امسال سقف الگوی مصرف رعایت شده؛ به گونه ای که 74 درصد سبز +، 24 درصد زرد + و یک درصد قرمز بوده است.

امیرخانی در باره روند مصرف گاز در صنایع عمده کشور گفت: سال گذشته روزانه 72 میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف شد؛ این در حالی که امسال میانگین مصرف روزانه صنایع 83.6 میلیون مترمکعب را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت صنایع 87 درصد واحدهای صنعتی و معدنی کشور زیر پوشش گازرسانی قرار گرفته و شرکت گاز هیچ گونه محدودیتی برای مصرف گاز در صنایع ایجاد نکرده است.

به گفته امیرخانی، هم اکنون روزانه 18 میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور مصرف می شود؛ سال گذشته این میزان 13 میلیون مترمکعب بوده است.

وی از تزریق روزانه به صورت میانگین 12 میلیون مترمکعب گاز شیرین به مخازن نفتی خبر داد و افزود: این رقم سال گذشته روزانه 5.5 میلیون مترمکعب بوده است.

امیرخانی با بیان این که سهم تجارت در زمینه گاز هم اکنون حدود یک درصد است و در پایان برنامه پنجم باید به 10 درصد برسد، افزود: صادرات گاز ترکیه نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

کد خبر 181722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =