فرآیند واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سرعت می گیرد

شانا ـ گروه پتروشیمی: فرآیند واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با عقد قرارداد سه جانبه و تعیین تکلیف نحوه وصول مطالبات سرعت می گیرد.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا، یکی از مشکلات طولانی شدن فرآیند واگذاری هلدینگ را بحث تعیین تکلیف مطالبات و تضامین دولت از 15 شرکت زیرمجموعه هلدینگ اعلام کرد و افزود: این مطالبات به زودی با عقد قرارداد سه جانبه میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ دریافت می‌شود.

مرتضی رحیمیان رقم مطالبات پتروشیمی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ را 41 هزار میلیارد ریال و رقم تضامین را حدود 45 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با بیان این که در این قرارداد، تکلیف مطالبات، نحوه تسویه آنها و جایگزینی تضامین مشخص شده است، گفت: انتظار داریم طبق این قرارداد، پس از انتقال سهام شرکت‌های یاد شده، از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به هلدینگ خلیج فارس مشکلی از بابت دریافت مطالبات نداشته باشیم.

رحیمیان یادآور شد که این تضامین از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به موسسه های مالی و اعتباری داخل و خارج داده شده تا شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بتوانند برای اجرای طرح‌ها وام بگیرند.

ارزش اسمی هلدینگ خلیج فارس 24 هزار میلیارد ریال

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که سال گذشته اساسنامه هلدینگ تهیه شده و به تصویب مجمع هلدینگ و سازمان بورس رسیده است، گفت: اعضای هیئت مدیره هلدینگ نیز انتخاب و صلاحیت‌های حرفه‌ای آنها نیز طبق قانون بازارها و نهادهای مالی به تایید سازمان بورس رسیده است.

وی همچنین از نقل و انتقال سهام 15 شرکت به هلدینگ خلیج فارس خبرداد و تاکید کرد: سهام این شرکت‌ها تا پایان آذر ماه به طور کامل به هلدینگ منتقل شده است که به این ترتیب شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هیچ‌یک از آنها سهام ندارد.

به گفته او هم‌اکنون سازمان خصوصی‌سازی با همکاری مشاوره عرضه سهام، درصدد تهیه صورت‌های مالی تلفیقی و گزارش‌های پذیرش هلدینگ خلیج فارس برای ورود به بورس هستند.

رحیمیان شرکت‌های بازرگانی پتروشیمی 45 درصد، پتروشیمی بین‌الملل 100 درصد، ره‌آوران فنون100 درصد، عملیات غیر صنعتی پازارگاد 100 درصد، عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی (ماهشهر) 100 درصد، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی 100درصد و پتروشیمی‌های نوری 76.55 درصد، بندرامام 70 درصد، بوعلی‌سینا 70 درصد، پارس 60 درصد، تندگویان 75 درصد، خوزستان 70 درصد، فجر 70 درصد، مبین 100 درصد و اروند 80 درصد را پانزده شرکت زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس برشمرد.

وی ارزش اسمی هلدینگ خلیج فارس را 24 هزار میلیارد ریال اعلام و پیش‌بینی کرد که ارزش واقعی این هلدینگ بیش از 4 تا 5 برابر ارزش اسمی آن باشد.

شرکت‌های جدید به هلدینگ اضافه نمی‌شود

وی درباره پیوستن شرکت‌های جدید به هلدینگ نیز اظهار کرد: با اعتقاد به این که پتروشیمی‌های تبریز و بیستون می‌توانست در زنجیره تولیدات هلدینگ قرار بگیرد، سعی کردیم این دو شرکت را به شرکت‌های هلدینگ اضافه کنیم که متاسفانه مورد پذیرش سازمان خصوصی‌سازی قرار نگرفت.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره احتمال شکل‌گیری انحصار با واگذاری هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: به اعتقاد شورای رقابت ممکن است واگذاری هلدینگ در بازار ایجاد انحصار کند؛ درحالی که ما براساس آخرین مصوبات هیئت واگذاری هلدینگ را تشکیل دادیم و برای واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی سپردیم.

وی افزود: سال گذشته پیشنهاد دادیم که به جای هلدینگ خلیج فارس، دو هلدینگ جداگانه در مناطق ماهشهر و منطقه عسلویه تشکیل و نگرانی ایجاد انحصار برطرف شود ولی هیئت واگذاری این پیشنهاد را نپذیرفت. 

کد خبر 183562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =