بازاریابی جایگزینی سهم 18 درصدی صادرات نفت ایران به اروپا آغاز شده است

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت از تمهیدات وزارت نفت برای مقابله با تحریم نفت ایران از سوی اروپا خبر داد و گفت: بازاریابی برای مشتریان جدید و جایگزینی سهم 18 درصدی صادرات اروپا پیش تر انجام شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، احمد قلعه بانی شامگاه شنبه (8 بهمن) در جمع خبرنگاران درباره تحریم های بین المللی اروپا علیه ایران گفت: تحریم نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی، بیش از هر چیز، خود این کشورها و مردم آنها را دچار مشکل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که ایران از گذشته روابط تجاری با کشورهای اروپایی داشته است، تصریح کرد: شرکت نفت انتظار این تصمیم را از سوی اتحادیه اروپا نداشت؛ بنا بر این بازنگری در رابطه تجاری با شرکت‌های اروپایی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، زیرا اروپا نشان داد شریک مطمئنی برای ایران نیست.

وی افزود: کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد، کشورهای آسیایی و درحال توسعه، باید سازکار و راهکارهای دیگری برای روابط تجاری خود با کشورهای اروپایی بیندیشند.

معاون وزیر نفت ایران با بیان این که سهم اروپا از نفت صادراتی ایران تنها 18 درصد است، گفت: برای مقابله با تصمیم جدید اروپا برای قطع واردات نفت از ایران، شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی‌های لازم را کرده و بازاریابی برای مشتریان جدید و جایگزینی سهم 18 درصد صادرات اروپا تاحدودی انجام شده است.

قلعه بانی تاکید کرد: در شرایط کنونی هیچ ذخیره نفتی در خارگ و دیگر ذخایر کشور وجود ندارد و امسال یکی از سال‌های درخشان شرکت ملی نفت ایران از نظر میزان ذخیره نفت خام بوده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: شرکت‌های اروپایی بر اساس قرارداد‌های بیع متقابلی که با ایران دارند، در صورتی که به تعهدهای خود عمل نکنند، متضرر می شوند و بازپرداخت سرمایه‌ و قراردادهای آینده آنها دچار مشکل خواهد شد، همچنین اگر مایل به فسخ این قراردادها هستند، زیان و ضرر ناشی از فسخ قرارداد به عهده آنهاست و مسئولیت این اقدام ها را باید به عهده بگیرند.

وی درباره ادعای برخی کارشناسان غربی که ایران باید نفت خود را به قیمت ارزان‌تری به مشتریان جدید بفروشد، تصریح کرد: ایران به هیچ وجه تخفیفی به مشتریان نفت نخواهد داد و خوشبختانه نفت ایران همواره مشتریان خاص خود را داشته است.

قلعه‌بانی گفت: تطبیق سیستم پالایشگاه‌های کشورهایی که از نفت ایران استفاده می کنند با نفت جدید، هزینه بر و زمان بر است و انطباق این پالایشگاه ها با نفت جدید هزینه‌های تمام شده آنها را افزایش خواهد داد؛ بنابراین به آسانی نمی توانند نفت ایران را با نفت دیگری جایگزین کنند.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: برخی دولت‌های اروپایی به‌گونه‌ای دیکتاتوری عمل کرده اند و تصمیم آنها برخلاف نظر مردم و شرکت‌های بزرگ نفتی‌ است.

وی گفت: کشورها و شرکت هایی که خریدار نفت هستند، می‌توانند به صورت شفاف، خواسته خود را به شرکت ملی نفت ایران اعلام کنند.

انتشار 9هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی از نیمه بهمن

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از آغاز انتشار 9 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت پارس جنوبی با نرخ‌های جدید بسته سیاستی نظارتی شورای پول و اعتبار در شعب بانک تجارت در نیمه دوم بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: مرحله دوم انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی از 15 بهمن امسال در داخل کشور منتشر می‌شود.

قلعه بانی با بیان این‌که این اوراق مشارکت ریالی چهار ساله، با سود علی‌الحساب آن سالانه 20 درصد به صورت روزشمار محاسبه و در مقاطع سه ماه پرداخت می‌شود، افزود: نرخ بازخرید این اوراق پیش از سررسید در سال اول 18 درصد و بیشتر از یک سال 19.5 درصد، 4 ساله، معاف از مالیات و قابل بازخرید در همه شعب بانک عامل است.

وی تصریح کرد: پس از تصویب شرایط جدید بسته جدید بانکی از سوی بانک مرکزی و شورای پول، شرکت ملی نفت ایران نخستین شرکتی است که اوراق مشارکت 20 درصدی را منتشر می کند.

قلعه بانی با بیان این که نرخ موثر این اوراق 27 درصد است، گفت: با توجه به نرخ سود بسیار جذاب این اوراق، پیش‌بینی می‌شود فروش این اوراق با استقبال خوب مردم رو‌به‌رو شود؛ این اوراق بی نام، قابل واگذاری به غیر و معاف از مالیات است.

معاون وزیر نفت، تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران مجوز انتشار 90 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی است که از این میزان در مرحله نخست پنج هزار میلیارد ریال از سوی شرکت نفت و گاز پارس به عاملیت بانک تجارت منتشر و تنها 20 درصد این میزان فروخته شد.

افزایش نرخ سود اوراق مشارکت مرحله اول به 20 درصد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: با موافقت بانک مرکزی، نرخ سود اوراق مشارکت ریالی مرحله اول نیز که پیش از این، 17درصد بوده است، همزمان با انتشار اوراق جدید (15 بهمن امسال) بر اساس نرخ بسته جدید افزایش و به 20 درصد می رسد.

درخواست شرکت ملی نفت برای افزایش نرخ سود اوراق سلف نفتی

قلعه بانی تصریح کرد: شرکت ملی نفت خواهان افزایش نرخ سود اوراق سلف نفت است و حداقل سود آن معادل نرخ روز شمار اوراق مشارکت خواهد بود و در مدت سه ماه پرداخت می شود.

وی گفت: سود اوراق صکوک نفتی به دلیل شرایط پرداخت ویژه‌ای که دارد، از دیگر اوراق بیشتر است. 

کد خبر 183912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =