افزایش جایگاههای سی ان جی به 3 هزار باب به دستور رئیس جمهوری

شاناـ گروه نفت: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: به دستور رئیس جمهوری، جایگاه های سی ان جی کشور به سه هزار باب افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ علیرضا ضیغمی، پیش از ظهر امروز (سه شنبه 11 بهمن) در نشست مدیران ارشد صنعت نفت با خبرنگاران، با بیان این که نامه کسب مجوز احداث جایگاه های جدید سی ان جی به ستاد سوخت و حمل و نقل کشور ارسال شده است، ‌افزود: در صورت موافقت این ستاد با نامه ارسالی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، 450 جایگاه دیگر به 2550 جایگاه تعهد شده تا پایان سال آینده افزوده خواهد شد.

وی با بیان این که تزریق نقدینگی،‌ روند بهره برداری از جایگاه های سی ان جی را شتاب خواهد بخشید، ‌اظهار کرد: هم اکنون یک هزار و 826 جایگاه در کشور فعال است و تا پایان امسال این رقم به دو هزار باب خواهد رسید.

ضیغمی درباره مصرف سی ان جی در کشور نیز گفت: هم اکنون روزانه به طور میانگین 17 میلیون متر مکعب گاز در این بخش مصرف می شود و ظرفیت کامل آن 48 میلیون مترمکعب در روز است.

معاون وزیر نفت درباره تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بخش بنزین اظهار کرد: مصرف کنونی این فرآورده به طور میانگین 60 میلیون لیتر در روز است، در حالی که مصرف روزانه 120میلیون لیتر در صورت ادامه روند گذشته(همانند سال های 1385تا 1389) دور از انتظار نبود.

وی با بیان این که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بر اساس نقشه راه تدوین شده فعالیت های بخش های مختلف این بخش از صنعت نفت را پیش می برد، ‌اظهار کرد: براساس این نقشه راه، پالایش نفت خام در پالایشگاه های کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه از یک میلیون و 750 هزار بشکه کنونی به دو میلیون و 380 هزار بشکه خواهد رسید.

به گفته ضیغمی، افزایش تولید روزانه بنزین نیز از 55 میلیون لیتر کنونی به 131 میلیون لیتر در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، طول خطوط لوله نیز با 3700 کیلومتر افزایش به حدود 14 هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی اعتبار مورد نیاز برای احداث خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی را شش میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام کزد.

وی افزایش تولید نفت گاز از 91 میلیون لیتر به 103 میلیون لیتر در روز و کاهش تولید نفت کوره از 86 میلیون لیتر به 56 میلیون لیتر در روز را از دیگر برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ملی ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه برشمرد.

ضیغمی درباره ساخت پالایشگاه و اجرای طرح های توسعه در این بخش نیز گفت: در این بخش برای ساخت هفت پالایشگاه معادل 26 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود که از جمله آنها پالایشگاه های ستاره خلیج فارس است که هم اکنون 48 درصد پیشرفت دارد.

وی تصریح کرد: ساخت پالایشگاه آناهیتا نیز با سهم 20 درصدی شرکت ملی پالایش و پخش و سهم 80 درصدی سازمان تامین اجتماعی با اولویت ویژه پیگیری می شود.

جذب 1500 میلیارد تومان منابع مالی در سال 90

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر این که تامین منابع مالی پروژه های پالایش و پخش در سال 89 از مجموعه بانک ها، اوراق مشارکت، صندوق انرژی و برخی از شرکت های داخلی که شامل آن بودند، تامین شده است، گفت: در مجموع 2 هزار و 800 میلیارد تومان منابع در سال 88، 3 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 89 و 1 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 90 در شرکت ملی پالایش و پخش برای پروژه های مختلف پالایشی منابع مالی جذب شده است.

کاهش مصرف انواع فرآورده ها در سال 90

علیرضا ضیغمی درباره میزان مصرف انواع فرآورده در 10 ماه نخست سال 90 گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مصرف انواع فرآورده در کشور کاهش یافت که این رقم در سال 90 نیز ادامه داشت.

وی افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال گذشته، 62.3 میلیون لیتر بوده است که این رقم از ابتدای امسال تا پایان دی ماه به 59.8 میلیون لیتر کاهش یافته است.

ضیغمی همچنین با اشاره به کاهش 7.5 درصدی مصرف نفت سفید در سال 90 گفت: میانگین مصرف روزانه گاز مایع کشور نیز در سال 89 روزانه 12.4 میلیون لیتر بوده است که این رقم در 10 ماه نخست سال 90 به روزانه 10.9 میلیون لیتر کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: میانگین مصرف روزانه نفت گاز به جز نیروگاه ها در سال گذشته، 80 میلیون لیتر بوه است که این رقم در سال 90 به 74 میلیون لیتر رسیده است که از جمله دلایل کاهش این مصرف کاهش میزان قاچاق این فرآورده بوده است.

علیرضا ضیغمی همچنین با اشاره به کاهش مصرف نفت کوره در کشور گفت: میانگین میزان مصرف روزانه این فرآورده بدون احتساب نیروگاه ها در سال گذشته، 17.6 میلیون لیتر بوده است که این رقم در سال 90 به 11.4 میلیون لیتر رسیده است.

افتتاح چند طرح پالایشی در دهه فجر

معاون وزیر نفت با اشاره به بهره برداری مرحله به مرحله از طرح های توسعه ای پالایشگاهی در کشور گفت: دو طرح توسعه پالایشگاه شهیدتندگویان تهران (طرح های تصفیه نفت سفید، تصفیه نفتای سبک و گوگرد سازی) و نیز چند واحد از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در ایام دهه فجر به بهره برداری رسمی می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این که هم اکنون تمامی طرح های توسعه ای پالایشگاهی بیش از 90 درصد پیشرفت دارند، گفت: 150 کیلومتر خط لوله جدید هم اکنون آماده بهره برداری است که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری می رسد.

علیرضا ضیغمی افزود: از ابتدای سال 90 همچنین 730 کیلومتر خط لوله وارد مدار خطوط لوله کشور شده است و یک میلیارد لیتر نیز به ظرفیت ذخیره سازی کشور افزوده شده است.

تولید روزانه 41 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تا پایان سال 91

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که با اجرای طرح های توسعه ای در پالایشگاه های کشور استانداردهای بنزین و گازوییل تولیدی پالایشگاه های کشور تا پایان سال 91 استانداردهای یورو 4 و 5 اروپا را دارا می شوند، گفت: هم اکنون روزانه 55 میلیون لیتر بنزین و 96 میلیون لیتر نفت گاز در کشور تولید می شود که تا پایان سال 91، روزانه 41 میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو 4 و 28 میلیون لیتر نیز دارای استاندارد یورو 2 خواهدبود.

وی تاکید کرد: تا پایان سال 91، روزانه 32 میلیون لیتر گازوییل دارای استاندارد یورو 4 و 55 میلیون لیتر گازوییل معمولی در کشور تولید خواهد شد.

وی افزود: پالایشگاه امام خمینی (ره) اراک با اجرای کامل طرح توسعه ای خود تا پایان سال آینده، 15.9 میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو 5 تولید خواهد کرد و پالایشگاه آبادان نیز تا پایان سال 91 با اجرای طرح تثبیت ظرفیت 16.2 میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو 4 اروپا تولید خواهد کرد.

ضیغمی با اشاره به افزایش تولید گازوییل دارای استانداردهای اروپا در کشور گفت: تولید روزانه 21 میلیون لیتر گازوییل در پالایشگاه آبادان تا پایان برنامه پنجم توسعه و با اجرای طرح توسعه این پالایشگاه با استانداردهای یورو 4 انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین تا پایان سال 91 در پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با اجرای طرح افزایش کیفیت و بهبود فرآیند این پالایشگاه روزانه 11.5 میلیون لیتر گازوییل یورو 4 تولید خواهد شد.

علیرضا ضیغمی همچنین درباره تامین منابع مالی طرح های بهینه سازی پالایشگاه های اصفهان و آبادان گفت: قرارداد 2.5 میلیارد یورویی در این زمنیه امضا شده است و احتمالا 70 درصد از منابع مورد نیاز این طرح ها در آینده ای نزدیک جذب خواهد شد.

وی تاکید کرد: طرح توسعه پالایشگاه اصفهان به 3.5 میلیارد دلار منابع نیاز دارد که تاکنون حدود 700 میلیون دلار آن تامین شده است.

وی همچنین درباره تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تا به حال 1.5 میلیارد دلار برای احداث این پالایشگاه هزینه شده است و حدود 1.5 تا 2 میلیارد دلار دیگر نیز نیاز دارد.

صادرات یک میلیون تن نفتا در سال 90

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در سال 89 در مجموع 580 هزار تن نفتا از کشور صادر شده است که این رقم در سال 90 به یک میلیون تن افزایش یافت که این میزان صادرات 952 میلیون دلار درآمد را به همراه داشته است.

علیرضا ضیغمی با اشاره به جهش 5 برابری صادرات نفت گاز کشور افزود: همچنین در سال 89 در مجموع 137 هزار تن نفت گاز از کشور صادر شده است که این رقم در سال 90 به 620 هزار تن رسیده است و از این طریق 615 میلیون دلار درآمد نصیب کشور شده است.

وی تاکید کرد: همچنین در سال 90 در مجموع 76 هزار تن نفت سفید از کشور صادر شده است که این رقم در سال 89 صفر بوده است و از این طریق 73 میلیون دلار درآمد کسب شده است.

ضیغمی افزود: میزان صادرات نفت کوره در کشور نیز تا پایان سال 90 حدود 9.8 میلیون تن خواهد بود که این رقم در سال 89، در مجموع 10 میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به کاهش صادرات نفت کوره در سال 90 گفت: این کاهش به دلیل افزایش میزان نفت کوره ارسالی به نیروگاه های کشور بوده است که امسال نسبت به سال گذشته 3 میلیارد لیتر نفت کوره بیشتر به نیروگاه های کشور تحویل شده است.

 

کد خبر 184044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =