تولید زودهنگام روزانه 15 هزار بشکه نفت از میدان چنگوله

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تولید زودهنگام روزانه 15 هزار بشکه نفت از میدان چنگوله خبر داد و گفت: امضای قرارداد توسعه چند میدان دیگر تا پایان امسال برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز (17 بهمن) در مراسم امضای موافقتنامه توسعه میدان نفتی چنگوله گفت: این موافقتنامه مهم میان شرکت مهندسی و و توسعه نفت (متن) و شرکت نفت و گاز دانا به عنوان یکی از پیمانکاران توانمند داخلی امضا شد.

احمدقلعه بانی با بیان این که این موافقتنامه شامل سه مرحله است، افزود: پس از انجام مرحله مطالعاتی و تولید زودهنگام روزانه 15 هزار بشکه نفت، مرحله سوم این قرارداد با هدف تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت امضا خواهد شد.

معاون وزیر نفت از امضای 22 قرارداد میدان های نفت و گاز خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون قرارداد توسعه هشت میدان به امضا رسیده است و در هفته های آینده نیز قراردادهای بعدی عمدتا با پیمانکاران داخلی امضا خواهد شد.

تولید روزانه بیش از 65 هزار بشکه نفت در میدان چنگوله

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در مراسم امضای این موافقتنامه نیز گفت: با توجه به سیاست های وزارت نفت مبنی بر توسعه میدان های توسعه نیافته با اولویت میدان های مشترک، امضای قرارداد میدان های آذر و چنگوله در منطقه ایلام مورد توجه قرار گرفت.

ناجی سعدونی افزود: توسعه میدان نفتی مشترک آذر در غرب ایران با کنسرسیوم داخلی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی صنعت نفت پیش از این امضا شده و هم اکنون پیمانکاران در این منطقه در حال فعالیت هستند ضمن آنکه به زودی عملیات حفاری در این منطقه انجام می شود.

وی در تشریح فعالیت های انجام شده در میدان چنگوله گفت: فعالیت های زیربنایی شامل، احداث جاده، پاکسازی و احداث محل چاه ها انجام و زمینه برای توسعه این میدان فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: با توافق با شرکت دانا توسعه این میدان در سه مرحله انجام می شود که در مرحله نخست همه مطالعه های سطح و تحت الارضی و سفارش خرید کالا و در مرحله دوم تولید زودهنگام روزانه 15 هزار بشکه نفت از این میدان در مدت 30 ماه انجام می شود.

سعدونی افزود: احداث خط لوله ای 8 اینچی به طول 130 کیلومتر برای انتقال نفت میدان چنگوله به مقصد دهلران و تعمیر و تکمیل دو حلقه چاه موجود، حفر دو حلقه چاه جدید تولیدی، در مرحله دوم پیش بینی شده است.

به گفته وی در بخش سطح الارضی احداث تاسیسات تولید زودهنگام شامل تفکیک گر مرحله اول، پمپ های انتقال، تامین برق، حوضچه تبخیر، خطوط لوله جریانی و تاسیسات سرچاهی دیده شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: بر اساس نتایج فعالیت های مطالعاتی انجام شده در چهار ماه اول و تولید زودهنگام نفت، در مرحله سوم این قرارداد، توسعه میدان نفتی چنگوله با هدف تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است و شرکت نفت و گاز دانا در اولویت امضای قرارداد قرار دارد.

وی تصریح کرد: با امضا قرارداد توسعه میدان چنگوله، به عنوان دومین میدان مهم منطقه ایلام، دیگر قراردادهای توسعه میدان های زیر نظر این شرکت نیز در آینده به امضا می رسد.
 

کد خبر 184394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =