شانا _ گروه بین‌الملل: کمیسیون اروپا از پروژه های انتقال گاز حوزه دریای خزر، در صورت داشتن قابلیت افزایش ظرفیت ترانزیت، حمایت می‌کند.

مارلن هولزنر، سخنگوی گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا از بروکسل در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری ترند آذربایجان اعلام کرد: کمیسیون اروپا از هر خط لوله انتقال گاز حوزه دریای خزر به اروپا که قابلیت افزایش ظرفیت ترانزیت داشته و بر اساس توافقنامه میان‌دولتی باشد، حمایت می‌کند.

وی افزود: اجرای پروژه ساخت خط لوله گازی نابوکو در اولویت برنامه‌های اتحادیه اروپا قرار دارد، اما چنانچه کنسرسیوم توسعه میدان گازی شاه‌دنیز آذربایجان تصمیم بگیرد گاز این میدان را در خط لوله گازی دیگر مانند خط لوله گازی ترنس آناتولین (تی ای ان ای پی) استفاده کند، این اتحادیه با در نظر گرفتن دو شرط، از این پروژه نیز استقبال خواهد کرد.

هولزنر اظهار کرد: نخستین شرط این است که این پروژه گازی قابلیت افزایش ظرفیت انتقال گاز را داشته باشد، یعنی در آینده باید بتواند گاز بیشتری را ترانزیت کند، زیرا اتحادیه اروپا علاوه بر برنامه واردات گاز از آذربایجان به دنبال واردات گاز از ترکمنستان نیز هست.

بر اساس دومین شرط نیز، اتحادیه اروپا مایل است بداند آیا یک توافقنامه بین‌المللی دولتی برای ساخت این خط لوله گازی وجود دارد.

به گفته وی، کنسرسیوم ساخت خط لوله گازی نابوکو چنین توافقنامه‌ای را که نیازمند شرط جریان دائم عرضه گاز است، در اختیار دارد.

هولزنر تاکید کرد تصمیم درباره این که کدام خط لوله گاز آذربایجان را به اروپا صادر خواهد کرد، از سوی کنسرسیوم توسعه میدان شاه‌دنیز گرفته می‌شود.

خط لوله ترنس آناتولین که هزینه اجرای آن 5 تا 7 میلیارد دلار برآورد شده است، گاز فاز دوم توسعه میدان شاه‌دنیز آذربایجان را از مسیر ترکیه به اروپا صادر می‌کند.

ترکیه می‌گوید خط لوله ترنس آناتولین می تواند به خط لوله مورد حمایت اروپا، نابوکو، که برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و صادرات گاز حوزه دریای خزر به اروپا طراحی شده است، متصل شود.

خط لوله گازی نابوکو قرار است سالانه 31 میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را بدون عبور از روسیه به اروپا صادر کند.

در کنسرسیوم نابوکو، شرکت‌های او.ام.وی اتریش، ام.او.ال مجارستان، بلغارگاز بلغارستان، ترانسگاز رومانی، بوتاش ترکیه و شرکت آر.دبلیو.یی آلمان هر یک با16.67 درصد سهم مشارکت دارند.

کد خبر 185042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =