شانا _ گروه بین‌الملل: ناتوانی شرکت گازپروم در تامین به موقع نیاز گاز اروپا در بحبوحه سرمای شدید در این قاره نشان داد که این شرکت تکیه گاه مطمئنی برای تامین گاز اروپا نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، تحلیلگران می‌گویند: موقعیت اضطراری در طول یکی از سردترین زمستان‌های اروپا در سال جاری میلادی تاکیدی بر انعطاف ناپذیری شرکت گازپروم در عرضه گاز است که احتمال دارد اتحادیه اروپا را به مذاکره درباره کاهش قیمت حدود یک سوم از کل واردات گاز خود از این شرکت سوق دهد.

کشورهای واقع در مسیر آلمان تا یونان از کمبود گاز در زمستان سال جاری میلادی خبر داده بودند، ضمن آن که این کمبود گاز در ایتالیا به 28.9 درصد رسید و این کشور را وادار به کاهش عرضه گاز به برخی مشتریان داخلی کرد.

میخائیل کورچمکین از تحلیلگران موسسه گاز اروپای شرقی با بیان این که بحث دیگر مشتریان گازی شرکت گازپروم گازبهاست، گفت: قیمت‌های بالای گاز روسیه امنیت عرضه گاز به اروپا را تضمین نمی‌کند.

بحث های زیادی وجود دارد که آیا شرکت گازپروم واقعا صادرات گاز به اروپا را به منظور عرضه گاز به مشتریان روسی کاهش داد یا این که واقعا نتواسته بود تقاضای شرکت های اروپایی را برای دریافت گاز اضافی برآورده کند.

دو طرف اعلام کرده بودند در انجام تعهدهای قراردادی خود کوتاهی نکرده‌اند، ضمن آن که اروپا توانسته بود بخش زیادی از تقاضای اضافی گاز را با استفاده از ذخایر گازی خود تامین کند.

به گفته تحلیلگران، مشکلات شرکت گازپروم به دلیل استراتژی خطرناکی است که به جای اطمینان از داشتن تاسیسات ذخایر گازی در اروپا بر ساخت یک شبکه انحصاری خط لوله گازی متمرکز است.

به نظر می رسد این موضوع در شرایطی تشدید می شود که با افت شدید واردات گاز شرکت گازپروم از ترکمنستان همراه شده است.

کورچمکین گفت: ترکمنستان و ذخیره سازی های گازی، برای عرضه روزانه حدود 240 میلیون مترمکعب گاز به اروپا کافی است و عرضه پایدار این سوخت پاک به این قاره را تامین می‌کند.

الکساندر مدودوف، رئیس بخش صادرات گاز شرکت گازپروم گفت: این شرکت هم اکنون دارای مخازن کافی برای ذخیره‌سازی گاز در اروپا به منظور پاسخگویی به نیازهای غیرمنتظره این قاره در سال‌های فرارو نیست.

وی گفت: ما نمی توانیم قول بدهیم که این اتفاق زمستان سال آینده و یا ظرف 5 سال آینده تکرار نشود.

زمستان سرد در روسیه سبب شد تقاضای داخلی گاز این کشور افزایش یابد و مسکو 14 بهمن گذشته برای سومین روز پیاپی عرضه گاز به برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را کاهش دهد.

کد خبر 185160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =