شانا _ گروه بین‌الملل: وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان چهار پیشنهاد برای تامین بودجه ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان به دولت این کشور ارائه داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی بیزینس رکوردر از اسلام‌آباد، ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان وارد فاز عملیاتی شده، ضمن آن که کار روی بخش طراحی و فنی آن (اف یی یی دی)، امکان سنجی و بررسی جزئیات مسیر آن از سوی شرکت مشاوره‌ آلمانی-اتریشی آی ال اف آغاز شده است.

گزارش درباره اف یی یی دی و امکان سنجی بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران بر اساس زمان برنامه‌ریزی شده، قرار است تا ماه ژوئن سال جاری میلادی تکمیل شود.

یک منبع آگاه گفت: کل هزینه برای فعالیت‌های یاد شده حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد بود و یک مشاور مالی ارشد نیز به منظور مدیریت بودجه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان منصوب خواهد شد.

در پی نظارت‌های کمیته همکاری اقتصادی پاکستان (یی سی سی) و کمیته فرعی آن (اس سی)، یک مشاور ارشد مالی از طریق یک مناقصه بین‌المللی برای ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان منصوب شده است.

شرکت سیستم های خطوط لوله بین ایالتی پاکستان (آی اس جی سی) قرارداد با این مشاور مالی را 6 ژانویه سال جاری میلادی (16 دی) امضا کرده است و انتظار می‌رود قرارداد دیگری نیز با بانک صنعت و تجارت چین (آی سی بی سی) که در مرحله دریافت مجوز این قرارداد است، امضا شود.

چهار گزینه‌ای که شاید برای تامین بودجه ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان بررسی شود، به شرح ذیل است:

1. تامین مالی از طریق موسسه گس اینفرا استراکچر دولوپمنت پاکستان (The Gas Infrastructure Development Cess): دولت پاکستان جمع‌آوری مالیات از طریق این موسسه را سال 2011 آغاز کرده که این مالیات‌ها لازم است در راه توسعه زیرساخت‌های خط لوله ایران-پاکستان استفاده شود.

2. امضای قرارداد با کنسرسیوم ثالث: چنانچه بانک صنعت و تجارت چین قرارداد یادشده را اجرا نکند، به شرکت سیستم های خطوط لوله بین ایالتی پاکستان شاید اجازه داده شود پیشنهادشان را پس گرفته و آن را به کنسرسیوم دیگری ارائه دهد.

3. تامین بودجه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان از سوی روسیه یا چین: پاکستان شاید از دولت‌های چین یا روسیه درخواست کند تا بودجه لازم برای تکمیل این پروژه گازی را تامین کنند.

4. مشارکت ایران در ساخت بخش پاکستانی این خط لوله: در سفر معاون امور بین الملل رئیس جمهوری ایران در روزهای 5 تا 7 ماه فوریه گذشته (16 تا 18 بهمن)، طرف ایرانی پیشنهاد ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران را مطرح کرد.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.

کد خبر 186412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =