شانا _ گروه بین‌الملل: یک هیئت بلند پایه روسی به منظور سرمایه‌گذاری در خط لوله گازی ایران-پاکستان به زودی با مقام های پاکستانی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیشن از اسلام‌آباد، منابع آگاه در وزارت خارجه پاکستان اعلام کردند: یک هیئت بلند پایه روسی به زودی به اسلام‌آباد سفر خواهند کرد تا درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خط لوله گازی چند میلیارد دلاری ایران-پاکستان با مقام‌های پاکستانی گفت وگو کنند.

به گفته این منابع آگاه، تاریخ این نشست وزارتی تعیین شده است.

این هیئت روسی احتمال دارد در ماه‌های آوریل یا مه آینده به رهبری وزیر امور خارجه روسیه یا وزیر انرژی آن به اسلام‌آباد سفر کنند.

آنها افزودند: مقام‌های ارشدی از شرکت گازپروم روسیه نیز همراه این گروه به اسلام‌آباد سفر می‌کنند.

این منابع آگاه همچنین اظهار کردند: برگزاری این نشست اسلام آباد-مسکو در سفر اخیر حنا ربانی کار، وزیر امور خارجه پاکستان به روسیه و دیدارش با مقام‌های ارشد این کشور از جمله وزیر انرژی آن برنامه‌ریزی شده است.

به گفته این منابع، دولت روسیه علاقه‌مندی خود را برای سرمایه گذاری در خط لوله گازی ایران-پاکستان و خط لوله گازی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند ( تی ای پی آی) اعلام کرده است.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: پس از پیشنهاد تهران برای کمک به اسلام‌آباد برای ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان و پیش بینی آینده روشن برای این پروژه از سوی شرکت های روسی، به نظر می رسد این شرکت ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خط لوله گازی ایران-پاکستان را از دست نخواهند داد.

منابع دیپلماتیک همچنین خروج شرکت بانک صنعت و تجارت چین (آی سی بی سی) از تامین بودجه پروژه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان به دلیل مسائل ژئوپلتیک را تکذیب کردند و گفتند: این بانک که به تازگی فعالیت خود را در پاکستان آغاز کرده، یک بانک خصوصی است و رابطه‌ای با  دولت چین ندارد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز گفت: حتی اگر چین و هند بودجه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان را تامین نکنند، پاکستان به اجرای این پروژه گازی ادامه می‌دهد.

وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان پیش تر چهار پیشنهاد برای تامین بودجه ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان به دولت این کشور ارائه داده بود که عباتند از تامین مالی از طریق موسسه گس اینفرا استراکچر دولوپمنت پاکستان (The Gas Infrastructure Development Cess)، امضای قرارداد با کنسرسیوم ثالث، تامین بودجه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان از سوی روسیه یا چین و مشارکت ایران در ساخت بخش پاکستانی این خط لوله.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.


کد خبر 186536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =