همکاری ایران و عراق برای تولید نفت از دو میدان مشترک

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز همکاری با عراق برای توسعه و استخراج از دو میدان مشترک در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، احمد قلعه بانی صبح امروز ( اول اردیبهشت ماه) در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره گسترش همکاری های ایران و عراق در توسعه میدان های مشترک اظهار کرد: کمیته ای در وزارت نفت مسئول گسترش همکاری ها با عراق است و این کمیته تاکنون پیشنهادهای بسیاری به طرف عراقی داده و آنها نیز در حال بررسی این پیشنهادها هستند.

به گفته او برای پیگیری بیشتر برنامه ها نیز قرار است دفاتر همکاری های مشترک در دو کشور ایجاد شود.

عقد 25 تا 30 میلیارد دلار قرارداد در سال جاری

قلعه بانی درباره برنامه های قراردادی این شرکت در سال جاری گفت: سال گذشته قراردادهای برخی از میدان ها را امضا کردیم و برای برخی نیز پیش قراردادهایی تنظیم و اجرا شد تا بررسی های لازم انجام و به قرارداد نهایی منجر شود.

وی عقد پیش قراردادها را یکی از شیوه های جدید قراردادی در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و افزود: در این شیوه بعد از بررسی و مطالعه پروژه، در صورت توجیه پذیر بودن قراردادهای نهایی امضا می شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد تا پایان امسال قراردادهای همه میدان های مشترک را تعیین تکلیف کند، افزود: این شرکت برنامه دارد در سال جدید افزون بر 25 تا 30 میلیارد دلار قرارداد جدید امضا کند.

واگذاری خدمات حفاری به یک شرکت داخلی

قلعه بانی درباره قرارداد شرکت نفت فلات قاره با یک شرکت داخلی به منظور حفاری و نگهداری چاه های این شرکت گفت: در این قرارداد برای نخستین بار در کشور همه خدمات حفاری به طور کامل و به مدت 5 سال توسط یک شرکت داخلی انجام می شود.

وی ارزش این قرارداد را 1.2 میلیارد دلار خواند و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک از این دست قراردادها برای حفاری چاه های جدید در مناطق توسعه ای – اکتشافی و حتی برنامه تعمیر چاه ها بیشتر با شرکت های داخلی امضا شود.

آمار بانک مرکزی درباره تولید نفت اشتباه است

قلعه بانی آمار بانک مرکزی درباره تولید نفت کشور را اشتباه خواند و تاکید کرد: تولید نفت ایران طبق برنامه در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از میادین کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، گفت: هر میدان در سال ممکن است بین 7 تا 10 درصد کاهش تولید داشته باشد که این طبیعی است و ما برنامه داریم با روش هایی مانند تزریق گاز و آب این کاهش را جبران کنیم.

وی با بیان این که سال گذشته روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت ایران صادر شده است، گفت: درآمد نفتی کشور از محل فروش نفت در این سال بیشترین درآمدنفتی کشور در طول تاریخ بوده است.

تولید هر بشکه نفت در خشکی 30 هزار دلار سرمایه نیاز دارد

قلعه بانی سرمایه مورد نیاز برای تولید هر بشکه نفت در خشکی را حدود 30 هزار دلار اعلام کرد و گفت: در برنامه پنجم باید به تولید 5 میلیون و 100 هزار بشکه برسیم و اگر این رقم را در هزینه های تولید ضرب کنیم، مشخص می شود که چه حجم زیادی سرمایه گذاری در صنعت نیاز است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سرمایه گذاری در میادین و توسعه آنها یکی از راه های جبران افت تولید سالانه است که باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

آمادگی برای عرضه نفت خام در بورس

قلعه بانی با تاکید بر این که حضور در بورس پیش نیازهایی دارد و خریداران باید برای حضور در این بازار شرایط خاصی داشته باشند، تاکید کرد: سال گذشته شرکت ملی نفت ایران نفت خام را با یک دلار تخفیف در بورس عرضه کرده بود که متاسفانه به دلیل نبود مشتریان توانمند تنها یک محموله به فروش رفت.

وی قدرت بالای بازاریابی برای فروش در عرصه بین المللی را شرط واجب برای خریداران نفت عنوان کرد و افزود: ما همچنان آمادگی عرضه نفت خام در بورس را داریم ولی خریداران این عرصه نیز باید توانمند باشند.

به کارگیری 12 روش سرمایه گذاری در بالادست

وی با بیان این که در طول چند سال اخیر باتوجه به تغییر شرایط، ترکیب سرمایه گذاری و شیوه های آن نیز تغییر یافته است، گفت: شرکت ملی نفت ایران از 12 روش سرمایه گذاری استفاده می کند که این روش ها را متناسب با مقاطع زمانی مختلف تغییر می دهد.

قلعه بانی تصریح کرد: برای مثال در سال های 76 تا 78 بالغ بر 9.3 میلیارد دلار در بالادست صنعت نفت سرمایه گذاری شده که 3 میلیارد دلار آن از منابع خارجی و 6 میلیارد دلار آن از منابع داخلی تامین شده؛ در حالی که با تغییر رویکردها سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در سال گذشته 10.5 میلیارد دلار و از منابعی چون اوراق مشارکت ارزی و ریالی، انرژی فاند و فاینانس  12 میلیارد دلار بوده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز رایزنی های بسیاری با مجلس شده تا از صندوق توسعه ملی نیز بخشی به بالادست نفت اختصاص پیدا کند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت  ایران درباره طرح های مهر ماندگار دولت در حوزه فعالیت های این شرکت نیز اظهار داشت: این طرح ها بیشتر میادین مشترک را شامل می شود و برنامه ریزی شده در سال های 91 تا 92 به بهره برداری برسند.

وی طرح های ان.جی.ال سیری، توسعه میدان های رشادت و فروزان در شرکت فلات قاره، فازهای 12، 15، 16 و 17 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس و چند طرح  تزریق گاز و نمک زدایی در مناطق نفت خیز جنوب را از جمله این طرح ها برشمرد.

کد خبر 187904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =