شمارش معکوس برای بهره برداری رسمی از نخستین طرح ذخیره سازی گاز ایران

شاناـ گروه گاز: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر آمادگی بهره برداری رسمی از مخزن سراجه قم،‌ از ذخیره سازی 350 میلیون متر مکعب گاز در این مخزن زیرزمینی خبر داد.

جواد اوجی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که تزریق و ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم از چند ماه پیش آغاز شده است، افزود: هم اکنون روزانه سه میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز به این مخزن تزریق می شود و این حجم تزریق گاز به تدریج به حدود هفت میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: انتظار می رود با بهره برداری رسمی این مخزن زمستان امسال بتوان دست کم  روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت و به شبکه گاز کشور تزریق کرد.

وی درباره افتتاح رسمی نخستین مخزن ذخیره سازی گاز کشور گفت: بنابر تقاضای وزیر نفت از رئیس جمهوری برای حضور در آیین افتتاح رسمی طرح مخزن سراجه قم،‌ شرکت ملی گاز نیز در انتظار اعلام زمان از سوی نهاد ریاست جمهوری است.

به گزارش شانا، بنابر مطالعات کارشناسان، به طور کلی سه نوع مخزن برای ذخیره سازی مناسب تشخیص داده شده است که عبارتند از: هیدروکربوری تخلیه شده از گاز یا نفت، آب های زیرزمینی (آکروفر) و گنبدهای نمکی و جغرافیای طبیعی کشور که با بهره مندی بیش از 16 درصد از ذخایر گاز دنیا و داشتن رتبه دوم جهان، به گونه ای است که هر سه نوع این مخازن در دل خود دارد.

در ایران نیز به دلیل گستردگی فعالیت های اکتشافی، تاکنون بیش از 200 مخزن بررسی و مطالعه شده که 92 مخزن آن مربوط به غرب کشور و از این تعداد نتیجه مطالعات دو مخزن "باباقیر و بانکول" با مجموع ظرفیت 32 میلیارد مترمکعب مثبت بوده است.

مطالعه مخازن زیرزمینی کشور با هدف ذخیره سازی و استفاده از آن در فصل سرد، چند سالی است که با جدیت در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته که سراجه قم از آن جمله است.

سراجه قم از جمله مخازن هیدروکربوری است که آزمایش های انجام شده روی آن مناسب بودن این مخزن را برای ذخیره سازی گازطبیعی تایید کرده است.

تزریق گاز به این مخزن از آبان سال گذشته شروع شده است و پس از وقفه ای کوتاه به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان و تامین آن در این دوره سرد، ذخیره سازی گاز در آن از اردیبهشت امسال با سه ردیف توربوکمپرسور ادامه یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران، تا پایان امسال حجم گاز ذخیره شده در مخزن سراجه قم به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب خواهد رسید که می تواند پشتیبان خوبی برای فصول سرد سال باشد.

وزارت نفت شرکت ملی گاز ایران را مکلف کرده است تا پایان برنامه پنجم توسعه 14 میلیارد مترمکعب گاز را ذخیره و 130میلیون مترمکعب را برداشت و به شبکه سراسری تزریق کند.

کد خبر 189916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =