خارگ شاهرگ صدور نفت دومین تولید کننده اوپک

شانا_گروه عکس: گذشته از اینکه منطقه خارگ شامل میدانهای نفتی فروزان، ابوذر، درود، اسفندیار، آرش و فرزاد بوده و ظرفیت کنونی این منطقه 345 هزار بشکه نفت در روز از میادین درود، ابوذر و فروزان است؛ خارگ بزرگترین پایانه نفتی ایران است که تقریبا 90 درصد صادرات نفتی ایران از این پایانه صورت می گیرد. این گزارش عکس های محمد قدمعلی از جزیره خارگ است.

خارگ جزو معدود پایانه های نفتی دنیاست که قابلیت پهلودهی به بزرگترین کشتی های نفتکش جهان را دارد. خارگ توان پهلودهی همزمان 9 نفتکش با ظرفیت های گوناگون را دارد و وجود مخازن ذخیره سازی نفت با ظرفیت های میلیونی این قابلیت را به پایانه خارگ داده که روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت را به مشتریان تحویل دهد. پایانه نفتی خارگ پذیرای "VLCC"، کشتی های نفت کش غول پیکر (Very Large Crude Carreir) با ظرفیت 320 هزار تن و "ULCC"، نفتکش های کوه پیکر (Ultra Large Crude Carrier) با ظرفیت 550 هزار تن است.

* 6

جزیره خارگ (از توابع شهرستان بوشهر)، در حدود ۵۷ کیلومتری شمال غربی بوشهر و ۳۰  کیلومتری بندر ریگ و ۳۵ کیلومتری بندر گناوه واقع است. ۸ کیلومتر طول (شمال- جنوب) و ۴ کیلومترعرض دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا حدود ۳ متر و از نظر موقعیت جغرافیایی در ۲۹ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۲۰ دقیقه طول شرقی قرار دارد. جزیره کوچک  واقع در شمال جزیره (سمت راست عکس) خارگو است.

* 19

نمای هوایی نفت کش ها در ساحل جزیره

* 12

نمایی از سکوی حفاری ای در نزدیکی جزیره. چند سکوی حفاری مستقر در جزیر ه و اطراف آن غالبا مشغول حفاری های تعمیری و ترمیمی اند.

* 3

اسکله تی (T) در شرق جزیره که برای پهلوگیری تانکرهای با ظرفیت کمتر از 300 هزار تن ساخته شده است.

* 4

یک تانکر بزرگ در حال بارگیری در  اسکله "سی آیلند" در غرب جزیره که برای پهلوگیری تانکرهای با ظرفیت بالاتر از 300 هزار تن ساخته شده است. نفتکش سوخته ای که در نزدیکی اسکله قرار دارد، کشتی کره ای است با طول حدود 300 متر که  زمان جنگ نفتکش ها در حال بارگیری از اسکله "سی آیلند" به وسیله هواپیماهای میگ 25 عراقی بمباران شده و کاملا سوخته و هم اکنون جایگاهی برای استراحت ملوانان و ناخدایان ایرانی است. 

* 16

نمایی از شرق جزیره. در دورنما نفت کشی در حال بارگیری در اسکله تی است.

* 8

نفت کشی در حال بارگیری در اسکله تی

* 14

نفت کشی در حال بارگیری در اسکله تی. در فاصله دوم مهر ماه که اولین بمب هواپیماهای عراقی به خارگ اصابت کرد تا 14خرداد سال 1367 در مجموع این جزیره 2300 بار مورد بمباران هوایی دشمن قرار گرفت و2880 روز مقاومت،آتش و خون  را به خود دید. صدور نفت از جزیره خارگ در شرایط جنگی بدون حتی یک روز وقفه و برای بیش از سه هزار روز، رکوردی در دنیا  و افتخاری برای صنعت نفت ایران است. 

* 11

نمای هوایی مخازن در حال ساخت طرح ان. جی. ال. خارگ. در طرح ان.جی.ال خارگ گازهای همراه نفت که هم اکنون در میدان های نفتی خلیج فارس سوزانده می شود، به وسیله خط لوله از دریا و جزیره خارگ جمع آوری شده و پس از فشارافزایی و آبگیری گاز وارد کارخانه شیرین سازی گاز (مرحله جداسازی اسید گس) و در نهایت برای فرآورش وارد کارخانه ان.جی.ال می شود.

* 2

نمای هوایی منطقه مسکونی خارگ. آن سوی باند فرودگاه بومیان جزیره سکونت دارند.

* 10

زوجی در حال قدم زدن در نزدیکی آرامگاه میرمحمد حنفیه. اهالی بومی جزیره اجازه اسکان و ساخت و ساز در ضلع شرقی باند فرودگاه جزیره را دارند و سایر نواحی جزیره در اختیار شرکت "پایانه های نفتی ایران" است. 

* 5

نمایی از پتروشیمی خارگ. پتروشیمی خارگ یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات پتروشیمی در ایران است. محصولات این کارخانه شامل متانول، پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد است.

* 9

نمای بستۀ تانکری در حال بارگیری در اسکله پتروشیمی خارگ

* 20

تانکری در حال بارگیری در اسکله پتروشیمی خارگ

* 22

نمایی از اسکله پتروشیمی خارگ از اسکله تی

* 18

* 1

* 15

نمایی از کشتی های پهلو گرفته در اسکله عملیات دریایی

* 21

آهویی مقابل خطوط لوله نفتی و مشعل های فروزان خارگ. اوایل قرن نوزدهم، کاپتان استیف انگلیسی در ماموریت خود جهت ایجاد خط تلگراف زیر دریایی "بصره – بوشهر– لندن" از جزیره خارگ دیدن کرده و دربخشی از سفرنامه خود، "یادداشت های خلیج فارس" می نویسد: "... غالب نقاط جلگه ای و بسیاری از دره های جزیره کاشته بود و باغهای خرما داشت و درتپه ها گلۀ چهارپایان رها بود. و چندتایی آهو در آنجا بود مخصوصا در گوشه شمال غربی جزیره..."

* 17

گنبد آرامگاه میر محمد حنفیه در جنوب غربی جزیره خارگ که با شماره ۲۲۰۵ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

* 7

"مشعل" نام این درخت زیباست در فضای سبز اقامتگاه (کمپ) شرکت نفت فلات قاره ایران

 

کد خبر 190084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =