نخستین سکوی تولید فاز 12 تابستان امسال آماده راه اندازی می شود

شانا _ گروه نفت: نخستین عرشه فاز 12 پارس جنوبی به زودی بارگیری و تا اواخر تیرماه روی سکوی A این فاز نصب شده و پس از آن عملیات راه اندازی برای تولید گاز این فاز آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس گزارش های پیشرفت پروژه توسعه فاز 12 پارس جنوبی، پیشرفت این فاز بزرگ مرزی در میدان مشترک پارس جنوبی، تا خرداد امسال به 77.34 درصد رسیده است.

اعتبار مورد نیاز برای توسعه فاز 12، به عنوان بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی 7 میلیارد و 746 میلیون دلار در نظرگرفته شده است که تاکنون 5 میلیارد و 278 میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز برای توسعه آن از محل شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) تامین شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیشتر از آغاز تولید زودهنگام گاز در فاز 12 پارس جنوبی در 1391 خبر داده و گفته بود: تولید گاز در سکوی اول با 12 حلقه چاه در سال 91 آغاز می شود و تا پیش از پایان سال آینده نیز تولید از سکوی سوم این فاز به مدار می آید، همچنین تولید گاز از سکوی دوم نیز در سال 92 انجام می شود.

به گفته موسی سوری با توجه به آماده شدن سکوی A فاز 12 و خطوط لوله آن، امسال دو واحد این فاز با ظرفیت تولید روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز وارد مدار می شود.

توسعه این فاز در بخش خشکی، دریا و حفاری در حال انجام است و هم اکنون دکل های دریایی در بزرگ ترین فاز پارس جنوبی مشغول به عملیات حفاری دریایی هستند و عملیات حفاری این فاز با 70.74 درصد پیشرفت در حال انجام است.

بخش خشکی فاز 12 پارس جنوبی تا خرداد امسال 74.22 درصد و خط لوله آن نیزحدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بخش دریایی فاز 12 شامل نصب و راه اندازی پایه سکو، خط لوله دریایی و سازه فوقانی است. که ساخت سه سکوی آن با 81.9 درصد پیشرفت در حال انجام است.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، نخستین عرشه این فاز گازی در اواخر خرداد بارگیری و تا اواخر تیرماه روی سکوی A نصب و عملیات راه اندازی این فاز آغاز می شود.

پیشرفت عرشه A این فاز حدود 82.61 درصد، عرشه B حدود 76 درصد و عرشه C حدود 72 درصد اعلام شده است.

عملیات حفاری فاز 12 پارس جنوبی در دو بخش ناحیه A (دکل آبان 8) و C (دکلDD6) با70.74 درصد پیشرفت در حال انجام است.

میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید سه میلیارد فوت مکعب گازغنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع ال ان جی پیش بینی شده  که بر اساس برنامه قرار است یک میلیارد فوت مکعب از این میزان برای شبکه سراسری و 2 میلیارد فوت مکعب در صورت نیاز برای تبدیل به ال ان جی اختصاص یابد.

پیمانکار اصلی این طرح شرکت پتروپارس و قرارداد آن در قالب بیع متقابل بسته شده است. این پروژه در سال 1384 شروع و پیش بینی می شود در سال 1391 وارد مرحله تولید شود.

محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت 2 درتمبک (به فاصله 70 کیلومتری عسلویه) است.

قرارداد توسعه فاز 12 پارس جنوبی با توان تولید سه میلیارد فوت مکعب گازغنی (معادل سه فاز این میدان مشترک)، در سال 84 با شرکت پتروپارس در قالب بیع متقابل بسته شد و بر اساس برنامه در مهر 1391 ترین نخست این فاز وارد مرحله تولید خواهد شد.

کد خبر 190450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =