شانا _ گروه بین الملل: یک کنسرسیوم روسی پیشنهاد داد چنانچه قرارداد ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران را در اختیار بگیرد، می تواند منابع مالی این پروژه را تامین کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس تریبون از اسلام آباد، منابع آگاه در شرکت گازپروم روسیه می گویند: موسسه جی پی بی گلوبال ریسورسز (GPB Global Resources)، یک گروه بین المللی از شرکت ها و یک زیرشاخه از گازپروم بانک روسیه، پیشنهاد داده است اگر قرارداد ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران را در اختیار بگیرد، می تواند منابع مالی این پروژه گازی را تامین کند.

پیش بینی می شود پیشرفت هایی درباره این پیشنهاد در سفر سه روزه ای که آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان از 19 ژوئن (30 خرداد ) به روسیه خواهد داشت، میان دو طرف صورت بگیرد.

چندی پیش، زرداری و عاصم حسین، وزیر نفت پاکستان در سفری که به چین داشتند موفق شدند رهبر چین را برای حضور در مناقصه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان ترغیب کنند.

موسسه جی پی بی گلوبال ریسورسز در پروژه های نفت و منابع معدنی بخش های مختلف جهان از جمله آفریقا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه فعال است.

یک مقام وزارت نفت پاکستان گفت: شرکت استروی پراگرس گروپ، (Stroyprogress Group)، بخش قراردادی شرکت گازپروم، به پاکستان پیشنهاد داده است قرارداد یی پی سی سی این پروژه گازی را با حمایت موسسه جی پی بی گلوبال ریسورسز در اختیار بگیرد.

یی پی سی به پروژه‌هایی اطلاق می‌شود که درآن تمام فعالیت ها از طراحی پروژه گرفته تا خرید تمامی اقلام مورد نیاز، نصب، اجرا، پیش راه اندازی و راه اندازی آن به طور کامل به عهده پیمانکار بوده و به طور خلاصه پیمانکار پس از عقد قرارداد و طی زمان معین شده، پروژه را باید به صورت کامل به کارفرما تحویل دهد.

مدیر ارشد شرکت استروی پراگرس گروپ در نامه ای به دولت پاکستان گفته است: کنسرسیوم ما آماده تامین منابع مالی این پروژه در قالب یک قرارداد یی پی سی سی است.

گفته می شود شرکت استروی پراگرس گروپ به دلیل ساخت خطوط لوله گازی در روسیه، یک پیمانکار یی پی سی سی مشهور و شناخته شده به شمار می رود و تجربه های کاری زیادی به عنوان بازوی قراردادی شرکت گازپروم دارد.

پیشرفت هایی که تاکنون درباره ساخت بخش پاکستانی این پروژه گازی انجام شده، عبارت است از: تعیین مشاور مدیریت این پروژه در آوریل 2011، ارزیابی و بررسی مقدماتی مسیر ساخت این خط لوله در ژوئیه سال 2011، طرح مقدماتی فنی و مهندسی و مطالعه امکان سنجی بانکی آن در ماه مارس 2012 و ارائه جزئیات مربوط به ارزیابی های مسیر این خط لوله که در آوریل 2012 تکمیل شد.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند


کد خبر 190646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =