ساخت شهرک صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه آزاد اروند

شانا _ گروه نفت: مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد اروند از ساخت و راه اندازی شهرک انرژی در این منطقه خبر داد و گفت: در این شهرک صنایع نفت، پتروشیمی و صنایع وابسته به آن ایجاد و راه اندازی می شود.

حسن چراغی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: ایجاد یک شهرک پتروشیمیایی مستقل در دل شهرک انرژی، از دیگر برنامه  های در دست اقدام منطقه اروند است که در آن انوع واحدهای پایین دست پتروشیمی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و علاقه مند ایجاد می شود.

وی با بیان این که مناطق ویژه اقتصادی و آزاد هر یک به تناسب ظرفیت، اولویت های سرمایه گذاریشان را تعریف می کنند، اظهار کرد: منطقه آزاد اروند به دلیل وجود ذخایر و ظرفیت های مطلوب نفت و گاز در استان خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را از اولویت های سرمایه گذاری خود قرار داده است.

چراغی ادامه داد: در منطقه آزاد اروند حدود 120 فرصت سرمایه گذاری تعریف شده است که نیمی از آن مربوط به پتروشیمی و صنایع پایین دست است و همین موضوع نشان از تمرکز مسئولان منطقه بر این صنایع دارد.

وی ساخت واحدهای پایین دستی چون آلیاژهای پلیمری، ترموپلاستیک الاستومر، رزین پلی استر غیر اشباع ایزوفتالیک، آکریلیک اسید، استرهای آکریلات، الیاف کربن، متیونین، نونیل فنول، پلی ال، پلی اکریلیک اسید، پلی متیل متاکریلات، کربنات پتاسیم، کوپلیمر اتیلن، وینیل استات و کوپلیمر پلی استال را از واحدهایی خواند که طرح های اولیه آن ها برای معرفی به سرمایه گذاران آماده شده است.

مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به درخواست های فراوان برخی از واحدهای پتروشیمی مستقر در ماهشهر و بندرامام برای پیوستن به این منطقه گفت: وجود مزیت هایی چون معافیت مالیاتی 20 ساله و استفاده از حقوق گمرکی، از دلایلی است که واحدهای پتروشیمی برای بیپوستن به منطقه آزاد اروند دارند.

وی همچنین از برنامه ساخت یک واحد پالایشگاهی در منطقه آزاد اروند خبرداد و گفت: هم اکنون به جز پالایشگاه آبادان یک واحد پالایشی دیگر برای احداث در این منطقه تعریف شده است.

به گفته او بخشی از کارهای واگذاری زمین برای ساخت پالایشگاه انجام شده است و پیش بینی می شود در آینده نزدیک فعالیت های ساخت آن نیز آغاز شود.

به گزارش شانا، منطقه آزاد اروند که در نیمه دوم سال 1382 به تصویب رسیده، با وسعتی بالغ بر 17 هزار و 200 هکتار پس ازمنطقه آزاد قشم، بزرگ ترین منطقه آزاد تجاری وصنعتی کشور است.

قرار داشتن بندر خرمشهر به مساحت 230 هکتار و ظرفیت پذیرش 35 میلیون تن کالا در سال با 17 اسکله و متصل بودن به خط راه آهن سراسری و همچنین وجود بندر آبادان با مساحت بیش 6 هکتار و ظرفیت پذیرش 700 هزار تن کالا در سال و دارا بودن 5 پست اسکله نشان دهنده ظرفیت های بالای تجاری منطقه آزاد اروند است.

شتاب گیری اجرای امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی، تبدیلی و ارائه خدمات عمومی، از جمله اهداف پیش بینی شده در این منطقه است.

این منطقه که در منتهی الیه جنوب غربی کشور واقع شده، تنها منطقه آزاد در کشور است که به طور مشخص سه ناحیه صنعتی، گردشگری و بازرگانی دارد.

کد خبر 191524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =