شانا _ گروه نفت: تولید 25 میلیون مترمکعب گاز از فاز12 پارس جنوبی با حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی از بهمن امسال آغاز می شود.

مدیر پروژه فاز 12 در شرکت پتروپارس در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: دسامبر سال 2010 پیشرفت این پروژه 41 درصد بود ولی هم اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از اجرای آن پیشرفت کلی پروژه به 79.2 درصد رسیده است.

دکتر محمود اکبری پیشرفت بخش خشکی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی را 76.7 درصد اعلام و تصریح کرد: بر اساس قرارداد بیع متقابل، شرکت پتروپارس موظف به استفاده از 51 درصد از توان شرکت های ایرانی در طرح توسعه این فاز بود؛ این در حالی است که تا کنون 66 درصد از کل خدمات و فعالیت های مدیریت این پروژه از سوی شرکت های ایرانی انجام شده است.

به گفته وی طرح توسعه فاز 12 با پیشرفت ماهانه 2.1 درصد در دست اجراست.

وی با تاکید بر رعایت استانداردها و مراقبت های ویژه اچ اس ایی کیو در طرح توسعه بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی گفت: تا کنون 57 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در این پروژه ثبت شده است.

اکبری پیشرفت تاسیسات فراساحل و حفاری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی را به ترتیب 89.5 و 72 درصد اعلام کرد.

تا کنون بیش از 6 میلیارد دلار در فاز 12هزینه شده است

مدیر پروژه فاز 12 در شرکت پتروپارس ارزش قرارداد این شرکت در فاز 12 پارس جنوبی را 7 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: تا کنون بیش از 6 میلیارد دلار از سوی شرکت پتروپارس در این پروژه هزینه شده است و باید700میلیون دلار دیگر نیز قرارداد امضا کنیم تا همه فعالیت هایی که بر اساس قرارداد بیع متقابل بر عهده شرکت است انجام شود.

اکبری در تشریح روند تامین اعتبار این فاز بزرگ گازی گفت: در بخش خشکی فاز 12 بر اساس قرارداد باید 4.5 میلیارد دلار اعتبار هزینه شود و تا کنون 3.4 میلیارد دلار از این میزان به پیمانکاران پرداخت شده همچنین در بخش تاسیسات دریایی 1.3 میلیارد دلار باید اعتبار اختصاص یابد که تا کنون بیش از 1.2 میلیادر دلار آن تامین اعتبار شده است.

به گفته وی در بخش حفاری فاز 12 شرکت پتروپارس بر اساس قرارداد  باید 1.6 میلیارد دلار اعتبار هزینه کند که تا کنون 1.2 میلیارد دلار آن پرداخت شده است.

بارگیری عرشه های فاز 12 در شهریور امسال

مدیر پروژه فاز 12 در شرکت پتروپارس در باره برنامه زمان بندی برای راه اندازی فاز 12 گفت: بر اساس برنامه بارگیری عرشه های این فاز شهریور امسال از یارد خرمشهر و نصب عرشه سکو A نیز مهر امسال انجام می شود.

اکبری افزود: راه اندازی سکوی فاز 12 از نیمه مهر امسال آغاز و بهمن امسال با همکاری شرکت تاسیسات دریایی تولید اولیه از سکوی A 12 محقق می شود.

وی در باره راه اندازی تاسیسات خشکی این فاز بزرگ مرزی گفت: عملیات راه اند ازی آب آتش نشانی فاز 12، 31 مرداد  امسال انجام می شود همچنین عملیات راه اندازی پست های برق و واحدهای فرآیندی در شهریورماه، سیستم سوخت و مشعل پالایشگاه در مهر ماه، پست های برق و تاسیسات جانبی، واحد بخار و کمپرسور گاز در آذر ماه و نخستین واحدهای فرآورش گاز و گوگرد بهمن امسال انجام می شود.

به گفته مدیر پروژه فاز 12 در شرکت پتروپارس در مجموع 12 هزار و 179 نفر نیروی انسانی در کارگاه های پیمانکاری فاز 12 مشغول فعالیت هستند و در بخش خشکی فاز 12 این تعداد به بیش از 10 هزار و 600 نفر می رسد.

طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید 75 میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، 25 میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و 50 میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود.

تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز نیز در این فاز  پیش بینی شده است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت 2 در تمبک (به فاصله 70 کیلومتری عسلویه) است.افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

 

کد خبر 192030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =