نرخ رشد تقاضای نفت در سال 2013 کند می شود

شانا _ گروه بین الملل: اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد نرخ رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال 2013 کند شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) امروز (چهارشنبه 21 تیر) در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد با توجه به نگرانی ها درباره بحران بدهی های اروپا و تردیدها درباره بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و افت سرعت رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور دنیا، آهنگ تقاضای جهانی نفت خام نسبت به تقاضای ضعیف کنونی بازارهای جهانی کندتر شود.

بر اساس این ارزیابی، تقاضای روزانه برای نفت خام اعضای اوپک در سال 2013 پایین تر از سطح تولید کنونی این شرکت، در حالی که افزایش تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک نیز برای رشد متعادل تقضای نفت خام کافی خواهد بود.

علاوه بر بحران مالی منطقه یورو، تنش های ژئوپولیتیک در منطقه خاورمیانه، افت تولید بخش های صنعتی آمریکا برای نخستین بار از سال 2010 و کند شدن سرعت رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور دنیا سبب افزایش تردیدها درباره روند رشد اقتصادی جهان شده است.

اوپک با ثابت نگه داشتن پیش بینی خود برای رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی را بدون تغییر در همان سطح روزانه 900 هزار بشکه اعلام کرد: رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال 2013 روزانه 820 هزار بشکه خواهد بود که حتی نسبت به سال جاری کاهش نشان می دهد.

بنا بر این ارزیابی، همچنان نمی توان وجود نگرانی ها درباره خروج یونان از منطقه یورو و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه یورو را نادیده گرفت.

پیش بینی اوپک به برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نزدیک است، به طوری که این اداره روز گذشته پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام در سال 2013 را با روزانه 360 هزار بشکه کاهش به 730 هزار بشکه در روز رساند.

بر اساس تازه ترین برآورد اوپک، تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری با افزایش روزانه 700 هزار بشکه و در سال 2013، 900 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

اوپک پیش بینی کرد: انتظار می رود تولید نفت خام آمریکا در سال 2013 به میانگین 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسد و این مقدار در سال جاری روزانه با 370 هزار بشکه افزایش همراه خواهد بود.

بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام 12 عضو اوپک در ماه ژوئن به 31 میلیون و 363 هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه مه روزانه 105 هزار و 900 بشکه کاهش نشان می دهد.
 
این آمارها در حالی مطرح می شود که گزارش های مستقیم اعضای اوپک به دبیرخانه این سازمان نشان می دهد تولید نفت خام 12 عضو اوپک در ماه مه به 32 میلیون و 964 هزار بشکه در روز رسیده و نسبت به ماه پیش از آن تغییر نکرده است.

آمارهای تولیدی که به طور مستقیم از سوی اعضای اوپک به دبیرخانه گزارش شده است، رقم های بالاتری را نسبت به داده های منابع ثانویه نشان می دهد.

کد خبر 192242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =