افزایش پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت در سال 2013

شانا _ گروه بین الملل: آژانس بین المللی انرژی برآورد خود درباره تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده میلادی را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی نفت خام در سال آینده میلادی حدود یک میلیون بشکه افزایش می یابد.

آژانس همچنین در این گزارش، برآورد خود درباره رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی را در همان سطح روزانه 800 هزار بشکه ثابت نگه داشت.

برآورد آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت خام در سال 2013  حدود 200 هزار بشکه بالاتر از پیش بینی های اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک است اما برآورد این آژانس همچنان از تاثیر رکود اقتصادی بر تقاضای جهانی نفت در کشورهای صنعتی حکایت دارد.

آژانس پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت خام در سال 2013 حدود 90 میلیون و 900 هزار بشکه در روز خواهد بود و مصرف سوخت در کشورهای توسعه یافته عضو سامان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی) برای نخستین بار از کشورهای غیر عضو این سازمان سبقت می گیرد و بعید به نظر می رسد این روند دوباره جا به جا شود.

بازارهای جهانی نفت خام

بر اساس این ارزیابی، رکود اقتصادی جهان می تواند مانع رشد قیمت های جهانی نفت خام شود اما همچنان خطر تحولات ناگهانی عرضه نفت خام وجود دارد که دوباره می تواند سبب افزایش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی شود.

آژانس بین المللی انرژی در این گزارش آورده است که شرایط نامطلوب بنیادهای بازار (عرضه و تقاضا) از اوایل سال جاری میلادی از میان رفته و ذخیره سازی های جهانی نفت خام در چند ماه گذشته با افزایش قابل توجه همراه بوده است.

آژانس پیش بینی می کند هر گونه اقدامی از سوی اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید روزانه می تواند تاثیر بسیار منفی بر بازارهای جهانی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، افزایش پایبندی اعضای اوپک به سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه می تواند سبب افزایش دوباره قیمت های جهانی نفت خام شود.

اعضای اوپک در نشست 161 این سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر 2011 را همچنان ثابت نگه دارند، همچنین اعضای این سازمان ضمن ابراز نگرانی از مازاد عرضه موجود در بازارهای جهانی نفت خام و تاثیر منفی بر قیمت های جهانی نفت خام تصمیم  گرفتند پایبندی خود به سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه را افزایش دهند.

قیمت های جهانی نفت خام ظرف سه ماه گذشته با افت همراه بوده است به طوری که بهای نفت برنت هم اکنون به سطوح زیر 100 دلار برای هر بشکه رسیده است در حالی که بهای این ماده در مارس امسال به سطوح بالای 128 دلار برای هر بشکه رسیده بود.

تولید اوپک

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت خام 12 عضو اوپک در ماه گذشته میلادی به 31 میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسیده که این رقم روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه بیشتر از تقاضای پیش بینی شده برای نفت خام اعضای این سازمان در سال 2012 و 2013 است.

همچنین افزایش عرضه نفت خام اعضای اوپک سبب بالا رفتن سطح ذخیره سازی های جهانی نفت خام شده است.

باربارا لمبرچت، یک تحلیلگر بازارهای انرژی در کومرز بانک در فرانکفورت آلمان گفت: بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون با مازاد عرضه رو به رو ست.

وی افزود: عرضه نفت خام اعضای اوپک بالاتر از نیاز موجود در بازارهای جهانی نفت خام است، برآورد آژانس بین المللی انرژی درباره ذخیره سازی های جهانی کمتر از سطح انتظار ماست و هم اکنون عرضه نفت خام شرایط مطلوبی دارد.

بر پایه این گزارش، تولید نفت خام عربستان در ماه ژوئن با افزایش روزانه 150 هزار بشکه به 10 میلیون و 150 هزار بشکه در روز رسیده است.

ذخیره سازی های جهانی نفت

بنا بر این ارزیابی، ذخیره سازی های جهانی نفت خام در اقتصادهای صنعتی بزرگ جهان در ماه مه با بیش از 15 میلیون بشکه رشد به دو میلیارد و 670 میلیون بشکه رسیده است.

مجموع ذخیره سازی های جهانی نفت خام برای مصرف در آینده با اندکی کاهش به میانگین 58.9 روز در ماه مه رسید اما همچنان سطح ذخیره سازی ها 1.4 روز بالاتر از میانگین پنج ساله آن است.

تولید کشورهای غیر عضو اوپک

این ارزیابی نشان می دهد تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در سطح بالایی قرار داد و همچنان رو به افزایش است.

آژانس پیش بینی کرد مجموع تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در سال 2013  با افزایش روزانه حدود 700 هزار بشکه به 53 میلیون و 200 هزار بشکه در روز می رسد و این مقدار در سال جاری روزانه با 400 هزار بشکه رشد همراه خواهد بود.

بنا بر این گزارش، بخش عمده افزایش تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک از سوی آمریکا خواهد بود، به طوری که تولید نفت خام سبک این کشور از ذخیر شیل نفت ( برداشت نفت از سنگ های رسی) در ایالات تکزاس، داکوتای شمالی و دیگر ایالات میانه غربی با افزایش قابل توجه همراه خواهد بود.  

کد خبر 192260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =