پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی امسال به بهره برداری می رسد

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پتروپارس از افزایش نیروی انسانی فعال در فاز 12 به بیش از 11 هزار نفر و ایجاد کمپ های جدید با هدف شتاب بخشی به بهره برداری از نخستین مرحله این فاز در سال جاری خبر داد.

محمد جواد شمس در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: برای شتاب دهی به اجرای این پروژه 800 نفر نیروی انسانی به افراد شاغل در این فاز افزوده شد و بر اساس برنامه نخستین مرحله از فاز 12 پارس جنوبی با راه اندازی ترین یک پالایشگاه این فاز امسال به بهر برداری خواهد رسید.

وی از پیشرفت بیش از 80 درصدی فاز 12 پارس جنوبی خبر داد و افزود: همبستگی و وفاق لازم میان پیمانکاران بین المللی و داخلی برای راه اندازی این فاز میدان مشترک پارس جنوبی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پتروپارس گفت: کمپ های جدیدی در محل فاز 12 و 19 برای افزایش تعداد نیروهای شاغل در این دو فاز ایجاد شده است و شرکت پتروپارس آمادگی دارد واحدهای مورد تعهد را بر اساس قرارداد تحویل کارفرما دهد.

شمس پیشرفت بخش خشکی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی را 76.7 درصد اعلام و تصریح کرد: بر اساس قرارداد بیع متقابل، شرکت پتروپارس موظف به استفاده از 51 درصد از توان شرکت های ایرانی در طرح توسعه این فاز بود؛ این در حالی است که تا کنون 66 درصد از کل خدمات و فعالیت های مدیریت این پروژه از سوی شرکت های ایرانی انجام شده است.

بر پایه این گزارش، نصب تجهیزات روی عرشه های SPD1، SPD2 و SPD3 در حال انجام است و در بخش تاسیسات دریایی این فاز 1.3 میلیارد دلار باید اعتبار اختصاص یابد که تا کنون بیش از 1.2 میلیارد دلار آن تامین اعتبار شده است.

بخش حفاری فاز 12  نیز با 72 درصد پیشرفت در دست اجراست و بر اساس قرارداد شرکت پتروپارس باید در این بخش 1.6 میلیارد دلار اعتبار هزینه کند که تا کنون 1.2 میلیارد دلار آن پرداخت شده است.

بر اساس برنامه، بارگیری عرشه های این فاز شهریور امسال از یارد خرمشهر و نصب عرشه سکو A نیز مهر امسال انجام می شود. راه اندازی سکوی فاز 12 از نیمه مهر امسال آغاز و بهمن امسال با همکاری شرکت تاسیسات دریایی تولید اولیه از سکوی A 12 محقق می شود.

طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید 75 میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، 25 میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و 50 میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود.

تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز نیز در این فاز  پیش بینی شده است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت 2 در تمبک (به فاصله 70 کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

کد خبر 192882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =