۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
  • کد خبر: 193098
آغاجاری شهرستان شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: بخش آغاجاری به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق نفت خیز کشور با تصویب هیئت وزیران، شهرستان شد.

Xبه گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط کشوری -مصوب 1362 هیئت وزیران با ایجاد شهرستان آغاجاری به مرکزیت شهر آغاجاری موافقت کرد.

بر اساس این مصوبه، شهرستان آغاجاری از ترکیب بخش های مرکزی به مرکزیت شهر آغاجاری و جولکی به مرکزیت روستای جولکی از ترکیب دهستان های سرجولکی و آب باران در استان خوزستان به نقشه تقسیمات کشورى اضافه شد.

 آغاجاری که در 90 کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد تا پیش از این یکی از بخش های تابع شهرستان بهبهان به شمار می آمد.

در این منطقه، یکی از مشهورترین میدان های نفتی جهان به نام میدان آغاجاری قرار دارد.

این میدان با حفر چاه شماره یک در سال 1315 کشف شد و حد فاصل میدان های مارون و پازنان واقع شده و شامل دو مخزن آسماری و بنگستان است.

کل مقدار نفت اولیه این میدان 28 میلیارد بشکه بوده که بر اساس آخرین نتایج مطالعات انجام شده، ذخایر قابل بازیافت آن حدود 10 میلیارد و 200 میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.

بهره برداری از میدان آغاجاری از سال 1317 آغاز شد و این میدان سال ها عمده ترین تولید کننده نفت سبک ایران بود و هم اکنون برای افزایش تولید آن بزرگ ترین طرح تزریق گاز خاورمیانه اجرا و بهره برداری شده است.

حجم گاز تزریقی به این میدان به وسیله خط لوله پنجم سراسری به قطر 56 اینچ و طول حدود 500 کیلومتر از میدان گازی پارس جنوبی تامین می شود.

راهبری این میدان نفتی به عهده شرکت نفت و گاز آغاجاری از شرکت های بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.

جمعیت بخش آغاجاری بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ نزدیک به 14 هزار نفر بوده است.

کد خبر 193098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =