انتشار 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی پارس جنوبی

شانا _ گروه نفت: مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس گفت: در صورت بهبود شرایط بازار و فراهم شدن شرایط، 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی پارس جنوبی در ماه های بهمن و اسفند امسال منتشر می شود.

تورج جهان آرا در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این اوراق پیش تر به صورت چهارساله، معاف از مالیات، قابل انتقال به غیر و با سود علی الحساب هشت درصد عرضه شده بود.

مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که شرکت نفت و گاز پارس همه بدهی پیمانکاران را پرداخت کرده است، افزود: اوراق مشارکت ارزی امسال در سطح بانک ها منتشر می شود و ظرفیت خالی برای فروش اوراق به پیمانکاران وجود ندارد.

وی گفت: بازار هدف برای فروش اوراق مشارکت ارزی بیشتر سرمایه گذاران کلان، فعالان عرصه صادرات و واردات و پیمانکاران فعال در زمینه تامین کالاهای خارجی و مبادلات بین المللی هستند.

جهان آرا تصریح کرد: پیش بینی می شود بانک ملت، به عنوان بانک عامل برای انتشار اوراق مشارکت ارزی انتخاب شود.

مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که شرکت نفت و گاز، نخستین شرکت نفتی است که اوراق مشارکت ارزی منتشر کرد، در باره روند فروش این اوراق گفت: سال 89 برای نخستین بار مجوز انتشار 300 میلیون یورو اوراق ارزی به این شرکت داده شد و 90 درصد آن به فروش رسید.

جهان آرا با بیان این که سال گذشته مجوز انتشار یک میلیارد و 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی به پارس جنوبی داده شد، افزود: بر اساس مجوز، این اوراق در مقابل صورت وضعیت به پیمانکاران فعال در پارس جنوبی پرداخت شد.

وی افزود: اوایل سال گذشته بدهی های باقی مانده شرکت نفت و گاز پارس به پیمانکاران اعلام و با توجه به راهکارهای اثربخشی که مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، برای پرداخت بدهی آنان ارائه داد، با استفاده از روش پرداخت مستقیم، ارز مورد نیاز به فروشندگان خارجی طرف معامله پیمانکاران پرداخت شد که با استفاده از این روش، بسیاری از مشکلات انتقال ارز پیمانکاران نیز حل شد.

بر پایه این گزارش، با موافقت بانک مرکزی قرار شد از مهر امسال 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی در دو مرحله (هر مرحله 500 میلیارد تومان) به فروش برسد؛ مرحله نخست این اوراق به میزان 500 میلیارد تومان از 15 مهر امسال به مدت یک هفته در شعب مختلف بانک ملت عرضه شد و با استقبال گسترده مردم این اوراق در این دوره زمانی به فروش رسید.

با توجه به کارشناسی انجام شده و شرایط بازار 500 میلیارد تومان دیگر از اوراق مشارکت پارس جنوبی اواخر آبان یا اوایل آذر امسال منتشر خواهد شد.

سال گذشته مجوز انتشار 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به شرکت نفت و گاز پارس داده شده بود و تا کنون 25 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش رفته است. شرکت نفت و گاز پارس، هم اکنون از مجوزهای سال گذشته برای فروش اوراق مشارکت استفاده می کند.

بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، با تصویب وزیر نفت امسال بیش از 26 میلیارد دلار اعتبار در پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود.

 

کد خبر 196468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =