برداشت گاز از نخستین مخزن ذخیره سازی گاز کشور آغاز شد

شانا _ گروه گاز: برداشت گاز از مخزن سراجه قم به عنوان نخستین مخزن ذخیره سازی گاز ایران و خاورمیانه از روز گذشته (دوشنبه 27 آذر) با حجم 1.5 میلیون مترمکعب گاز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود سامی وند، پیش از ظهر امروز (سه شنبه 28 آذر) در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از بهره برداری این مخزن پیش از شروع زمستان،افزود: بر اساس برنامه ریزی، حجم برداشت گاز از این مخزن روزانه سه تا چهار میلیون مترمکعب خواهد بود.

مسعود سامی وند با بیان این که تاکنون نزدیک به 700 میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه قم ذخیره شده است، افزود: با گذر از زمستان امسال و گرم شدن هوا پیش بینی می شود میزان ذخیره گاز این مخزن تا خرداد ماه سال آینده به 1.5 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

وی احداث پست برق 20/63 کیلو ولت (تبدیل برق63 کیلولت به 20 کیلو ولت) تاسیسات آب شیرین کن به ظرفیت 700 مترمکعب، احداث دو مخزن 220 هزار بشکه ای برای ذخیره سازی میعانات گازی تولیدی، همچنین دو ایستگاه بارگیری برای حمل این میعانات را از جمله تاسیسات جانبی طرح ذخیره سازی گاز سراجه قم برشمرد.

سامی وند ظرفیت تولید میعانات گازی میدان سراجه قم را 12.5 میلیون بشکه اعلام و اظهار کرد: ارزش افزوده این میزان میعانات گازی نزدیک به 1.5 میلیارد دلار برآورد می شود که رقم قابل توجهی به شمار می آید.

وی احداث پست برق 20/63 کیلو ولت (تبدیل برق63 کیلولت به 20 کیلو ولت)  آب شیرین کن به ظرفیت 700 مترمکعب، احداث دو مخزن 220 هزار بشکه ای برای ذخیره سازی میعانات گازی، همچنین دو ایستگاه بارگیری برای حمل این میعانات را از جمله تاسیسات جانبی طرح سراجه قم برشمرد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران هزینه اجرای این طرح را 220میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: در اجرای این طرح با انجام برخی اصلاحات و تغییرات مانند استفاده از توربوکمپرسور به جای الکترو کمپرسور 1600میلیارد ریال (با توجه به بودجه سال 1383) صرفه جویی شده است.

وی ذخیره سازی گاز در کشور را مهم ترین پدافند غیرعامل در بخش انرژی خواند و گفت: اجرای طرح های ذخیره سازی گاز علاوه بر اطمنیان در تامین مصارف داخلی، عامل اطمینان بخشی برای حضور بهتر در بازارهای جهانی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران گفت: بیش از 80 درصد اقلام و تجهیزات پالایشگاهی مربوط به طرح ذخیره سازی گاز مخزن سراجه قم به وسیله متخصصان ایرانی داخلی سازی شده است.

سامی وند همیچنین از راه اندازی چهاردهمین پالایشگاه گاز کشور خبر داد و گفت: طرح ذخیره سازی گاز سراجه شامل دو بخش پالایشگاه و تزریق است که با بهره برداری از آن، بخش پالایش گاز این مخزن نیز عملیاتی شد.

وی تاکید کرد بیش از 80 درصد اقلام و تجهیزات پالایشگاهی مربوط به طرح ذخیره سازی گاز مخزن سراجه قم به وسیله متخصصان ایرانی ساخته شده است.

وی درباره مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی این مخزن با روند مطلوب 85 درصد پیشرفت ادامه دارد و انتظار می ورد تزریق گاز به آن نیز در زمستان امسال آغاز شود.

سامی وند تصریح کرد: بخش پالایشگاهی مخزن شوریجه نیز با ظرفیت پالایش روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز در خردادماه سال 95 آماده بهره برداری خواهدبود.

کد خبر 198962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =