شرایط کار اقماری در صنعت نفت بازنگری می شود

کرمانشاه_ شانا _ گروه نفت: معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی و مدیریت با تاکید بر ضرورت بازبینی و بررسی فعالیت های اقماری در صنعت نفت گفت: فعالیت های اقماری تا آنجا که ممکن است باید به سمت استقرار پیش برود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به کرمانشاه، معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت با تاکید بر لزوم ایجاد راهکارهای جدید انگیزشی برای نگهداشت نیروهای انسانی به ویژه در مناطق عملیاتی صنعت نفت گفت: تنها ارتقای سمت سازمانی نمی تواند شرط لازم و کافی برای ایجاد انگیزه در کارکنان باشد.

دکتر کریم سلحشور روز گذشته در نخستین روز از سفر دوره ای به شرکت های عملیاتی مستقر در استان کرمانشاه در جلسه هایی جداگانه با مدیران شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه، مدیران خطوط لوله و مخابرات کرمانشاه و مدیران عامل و مدیران شرکت های خصوصی شده در این شهر به بررسی مسائل و چالش های نیروهای انسانی آنها پرداخت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر ضرورت نگهداشت نیروی انسانی در صنعت نفت گفت: در مشاغل با شرایط کاری سخت و خاص، ضروری است به این نکته توجه بیشتری شود و با اجرایی شدن بسته خدمات رفاهی کارکنان صنعت نفت، بخش مهمی از نیازهای رفاهی و مادی کارکنان تامین خواهد شد.

وی حفظ سلامتی جسمی و روحی کارکنان و خانواده های صنعت نفت را  یکی از اولویت های مهم این صنعت اعلام و تصریح کرد: پیشنهاد تاسیس درمانگاه پلی کلینیک در منطقه عملیاتی نفت شهر برای مجموعه شرکت های خطوط لوله، نفت و گاز و حفاری مطرح شده است که باید بررسی وپیگیری شود.

دکتر سلحشور تصریح کرد: خدمات رفاهی و بهداشت و درمان کارکنان صنعت نفت باید متناسب با نیازهای کارکنان ارتقا یابد، زیرا محدوده فعالیت صنعت نفت با توجه به ظرفیت های منابع هیدروکربوری مشخص می شود و نیروهای شاغل در این صنعت نیز در سراسر کشور پراکنده هستند.

وی در ادامه یادآور شد: انتقال پایدار و ایمن نفت و فرآورده های نفتی به وسیله خطوط لوله در سراسر کشور جز با دقت و تلاش نیروهای انسانی شاغل در این صنعت میسر نمی شود.

افزایش ضریب حقوقی با توجه به سختی کار و آلودگی هوا، پرداخت فوق العاده مناطق پاکسازی نشده از مواد منفجره، احتساب سنوات خدمت برای فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، ایجاد دانشکده صنعت نفت در کرمانشاه با توجه به این که این منطقه قطب نفتی در غرب کشور است، از دیگر مسائلی بود که در این نشست مشترک بررسی شد.

تاکید بر تامین منافع نیروی انسانی در شرکت های نفتی خصوصی شده

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت نیز در جلسه مشترک دیگری که با حضور مدیران عامل و مدیران شرکت های خصوصی شده در شهر کرمانشاه برگزار شد، افزود: شرکت های نفتی که در حال واگذاری هستند ولی مراحل واگذاری آنها به صورت کامل سپری نشده است، مشمول بخشنامه های وزارت نفت هستند ولی شرکت های نفتی که به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شده باشند، ملزم به پیروی از بخشنامه های وزارت نفت نیستند.

وی افزود: با توجه به تجربه شرکت های نفتی خصوصی شده در اجرا و پیاده سازی قوانین نفتی و ادامه فعالیت این شرکت ها با صنعت نفت در زمینه تامین خوراک پتروشیمی و پالایشگاه ها، این شرکت ها می توانند بخشنامه های صنعت نفت را به عنوان الگو مورد استفاده قرار دهند و فعالیت این شرکت ها با صنعت نفت ماننده زنجیره متصلی ادامه دارد.

دکتر سلحشور با تاکید بر لزوم مدیریت برنامه ریزی شده در شرکت های نفتی خصوصی شده گفت: با توجه به منحصر به فردبودن فرآیند خصوصی سازی در صنعت نفت، ابهام ها و مسائلی در آغاز اجرای طرح های خصوصی ایجاد شده که ضروری است با تصمیم های صحیح، این شرکت ها دوران گذار خود را برای رسیدن به شرایط مطلوب طی کنند تا اهداف مورد نظر برای اجرای اصل 44 در صنعت نفت محقق شود.

معاون وزیر نفت شمار نیروهای پیمانکاری صنعت نفت را حدود 160 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: مراحل تبدیل وضعیت برخی از این نیروها به قرارداد مدت موقت انجام شده و برخی دیگر نیز در حال انجام است، ضمن آن که نیروهایی که شرایط تبدیل وضعیت آنها در قالب قرارداد مدت موقت وجود ندارد، در قالب تعاونی ها به فعالیت خود در صنعت نفت ادامه می دهند.

به گفته وی، سمت های صنعت نفت در بخش های اصلی-تخصصی، پشتیبانی-تخصصی و پشتیبانی- عمومی تقسیم بندی می شود و بر این اساس تنها فعالیت های پشتیبانی-عمومی قابل برون سپاری است، ضمن آنکه با توجه به محتوای برخی سمت های صنعت نفت، این سمت ها نباید برون سپاری می شد.

وی هدف از اجرای اصل 44 در صنعت نفت برای واگذاری بخشی از فعالیت های این صنعت به بخش خصوصی را بالا بردن رضایت مندی کارکنان صنعت نفت و کاهش تصدیگری دولت اعلام و تصریح کرد: شرکت های خصوصی شده باید با دقت و پرهیز از هرگونه افراطی گرایی به فعالیت خود ادامه دهند و شرکت نفت نیز آماده هرگونه همکاری با این شرکت هاست.

دکتر سلحشور تشریح کرد: یکی از حساس ترین بخش های صنعت نفت، توجه به مسائل منابع انسانی است و همه اقدام های و فعالیت های صنعت نفت در این بخش با هدف بالابردن سطح زندگی و رفاه کارکنان انجام می شود و تامین حقوق و منافع کارکنان شرکت های نفتی خصوصی شده، نباید دچار آسیب و مشکل شود.

راهکارهای انگیزشی جدید نگهداشت نیروهای انسانی مناطق عملیات

معاون وزیر نفت همچنین در جلسه با مدیران پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه با اشاره به اهمیت فعالیت های پخش این منطقه به ویژه از این لحاظ که با مردم در ارتباط بوده و مسئولیت اجتماعی مهمی بر دوش دارد، گفت: بازنگری ارتقای گرید و رسته های سازمانی پخش منطقه کرمانشاه بررسی خواهد شد.

در این جلسه مدیران شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه نیز خواستار صدور مجوزی برای ساخت چند واحد منزل مسکونی، اختصاص حق سختی کار با مواد شیمیایی، جذب یک نفر نیرو برای پایگاه بسیج و فوق العاده بدی آب و هوای کرمانشاه شدند.

کد خبر 199010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =