فعالیت مراکز آموزشی صنعت نفت متمرکز می شود

کرمانشاه_ شانا _ گروه نفت: معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت از بررسی برنامه تجمیع مراکز آموزشی با هدف افزایش کارایی و ارائه خدمات آموزشی مطلوب تر به کارکنان صنعت نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به کرمانشاه، دکتر کریم سلحشور در جریان پنجمین سفر دوره ای به مناطق عملیاتی که از صبح دیروز (28 آذر) به مدت سه روز آغاز شده است، در جمع مدیران شرکت نفت و گاز غرب افزود: با هدف افزایش کارایی دوره های آموزشی درصدد آماده کردن طرحی هستیم تا ضمن تجمیع مراکز آموزشی، تعدادی مرکز متمرکز نیز در سطح کشور ایجاد شود.


وی در ادامه یادآور شد: به دنبال ایجاد آموزش های درخور سایت های عملیاتی هستیم تا علاوه بر آموزش مطالب محتوایی، به انطباق پذیری افراد در محل کارشان کمک کند و در این زمینه نباید به تعدادشرکت ها، مرکز آموزشی وجود داشته باشد بلکه باید توان آنها را در قالب چند مرکز مشخص در سطح استان های کشور متمرکز کرد.

 تشریح روند تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکار به قرارداد مدت موقت

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت با تاکید بر این که ساماندهی نیروهای پیمانکاری به روندی تبدیل شده که هر ساله اجرایی خواهد بود، درباره جزئیات آن توضیح داد: از آنجا که امسال برای اولین بار این طرح اجرایی شد و کسب اطلاعات از نیروهای پیمانکاری به تدریج انجام می شود، سامانه جذب کارکنان به صورت قرارداد مدت موقت از فروردین ماه باز شد و تاکنون ادامه داشته است. 

وی با بیان این که این سامانه از ابتدای دی تا ابتدای فروردین 1392 بسته خواهد شد، توضیح داد: هم اکنون آگاهی از شرایط نیروهای پیمانکاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به همین دلیل در گام های بعدی نیاز نیست سامانه طولانی مدت باز باشد.

به گفته سلحشور، به این ترتیب سامانه در ابتدای فروردین سال آینده باز خواهد شد و تمام کسانی که به تدریج شرایط سابقه و یا مدرک تحصیلی را کسب کرده و واجد قرارداد مستقیم شده اند، در زمان محدودی ثبت نام و دوباره سامانه بسته خواهد شد و این روند هر ساله ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به درخواست مسئولان شرکت نفت و گاز غرب مبنی بر جذب نیروهای پیمانکاری جدید توضیح داد: با توجه به توسعه ای بودن ماهیت صنعت نفت، نیاز به نیروهای بیشتر در طی زمان طبیعی است ولی دیگر اجازه نخواهیم داد، مشکل وجود بیش از 160 هزار نیروی پیمانکار بدون برنامه ریزی و ساماندهی خاصی در صنعت نفت، دوباره تکرار شود.

به گفته وی از این پس هر شرکتی نیاز به نیروی بیشتر داشته باشد، باید موضوع را اعلام کند تا پس از بررسی های کارشناسی مشخص شود که اگر شغل مورد نظر قابل برون سپاری است از ابتدا به بخش خصوصی واگذار شود ولی اگر جز شغل های اصلی است که باید از سوی کارکنان اصلی سازمان انجام شود، در ساختار سازمانی شرکت مربوطه ظرفیت سازی و نیروی رسمی از طریق آزمون جذب شود.

ارتقای رتبه های سازمانی این شرکت، تغییر سیستم کاری از اقماری به استقرار کارکنان و توسعه امکانات رفاهی و اسکانی برای آرامش بیشتر خانواده ها از دیگر مسائلی بود که مورد بررسی و بحث قرار گرفت.

پس از جلسه مدیران، دکتر سلحشور در دیدار عمومی با کارکنان شرکت نفت و گاز غرب در پاسخ به پرسش های کارکنان این شرکت مبنی بر چالش های تعدیل مدرک تحصیلی کارکنان و دیگر مسائل اداری، به بیان برخی مقررات مربوطه پرداخت.

آیین نامه اجرایی برون سپاری فعالیت های صنعت نفت نهایی می شود

دکتر سلحشور از نهایی شدن آیین نامه اجرایی مربوط به برون سپاری فعالیت های صنعت نفت در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: این آیین نامه در واقع مکمل طرح ساماندهی نیروهای پیمانکاری است که با تعیین شاخص ها و وزن دهی به آنها مشخص می کند چه فعالیت هایی قابل برون سپاری است و چه فعالیت هایی باید در ساختار اصلی جای گیرد و مهم ترین نتیجه این آیین نامه  جلوگیری ازاعمال سلیقه شخصی افراد در برون سپاری فعالیت هاست.

به گفته وی برای نمونه با آن که حراست از جمله فعالیت های قابل واگذاری به بخش خصوصی است، ولی با توجه به آن که با امنیت کارکنان و تاسیسات صنعت نفت در ارتباط است، همچنین از آنجا که تشکل خصوصی قوی در خارج از صنعت نفت وجود ندارد، امکان واگذاری آن نبوده و در طرح ساماندهای نیروهای پیمانکاری نیز جزء لایه دوم یعنی فعالیت های تخصصی – پشتیبانی شناخته شد.

جذب دوهزار و 676 نفر نیرو در صنعت نفت

دکتر سلحشور درباره گلایه برخی کارکنان از ناعادلانه بودن شرایط استفاده از امکانات رفاهی مانند محمود آباد و زائر سرای مشهد به آماده شده طرحی در خصوص نحوه استفاده از امکانات رفاهی صنعت نفت برای کارکنان اشاره و یادآوری کرد: با تکمیل مراحل تصویب خواهی این طرح، برنامه ریزی شده کارکنان حداقل هر چهار سال یکبار از این امکانات استفاده کنند.

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت درخصوص روند رسمی شدن نیروهای مدت موقت و پیمانکاری با تاکید بر لزوم شرکت در آزمون های استخدامی، تصریح کرد: البته باتوجه به اینکه سابقه این نیروها در صنعت نفت موجب می شود از یکسو نیاز به آموزش کمتری داشته و از سوی دیگر انطباق پذیری بیشتری با مناطق محل خدمت داشته باشند، به ازای هرسال سابقه ضریبی به آنها تعلق می گیرد.

وی در ادامه افزود: اگر این نیروها، بومی مناطقی باشند که از ضریب 50 درصدی جذب بومی برخوردارند، مشمول این سهمیه خواهند شد و در این رابطه به زودی آزمونی برای جذب دوهزار و 676  نفر نیروی رسمی برگزارخواهد شد که تعداد قابل توجهی از آنها برای شرکت نفت و گاز غرب جذب می شوند.

بر اساس این گزارش، در این سفر محمد ابوالحسنی دبیر هیئت مرکزی گزینش، جواد کیان، مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت، یوسف جوادی نیا، مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت، محمد رضا پرویزیان، معاون تجهیز و توسعه مدیریت منابع انسانی شرکت ملی گاز، اسماعیل کاوه، مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، ابراهیم فولادوند، رئیس تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی، سیروس دهقان، رئیس مهندسی و ساختار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این سفر حضورداشتند و پاسخگوی چالش های منابع انسانی شرکت های نفتی منطقه کرمانشاه بودند.

عباس دفتری مدیرکل آموزش، نیروی انسانی و توسعه مدیریت، غلامرضا شاه کرمی، مدیرکل ورزش، نازیلا عاکفیان، مدیر کل بهره وری و توسعه کار آفرینی و عباس منجزی، مسئول پیگیری ویژه معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت، محمد متقی، رئیس هماهنگی و نظارت بر طرح های توسعه بهره وری، حسین تنابنده، کارشناس ارزیابی برنامه های تحول اداری نیز در این سفر حضور داشتند.

کد خبر 199016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =