۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
  • کد خبر: 199800

شانا _ گروه بین الملل: بنا بر اعلام وزیر امور خارجه هند، دهلی نو و تهران احتمال دارد در سه ماه نخست سال 2013 درباره خط لوله گازی صلح گفت و گو کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی بیزنس استاندارد، سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند گفت: ایران و هند احتمال دارد در یک کمیته مشترک در سه ماه نخست سال 2013 درباره ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان-هند موسوم به خط لوله صلح گفت و گو کنند.

وی با بیان این که هنوز برخی مسائل درباره هزینه های این پروژه وجود دارد که باید حل و فصل شود، افزود: هند و ایران اوایل سال جاری میلادی در یک کمیته مشترک درباره این موضوع گفت وگو خواهند کرد.

هند پیش‌تر علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح اعلام کرده بود، اما قیمت گاز و تامین امنیت مسیر این خط لوله گازی در خاک پاکستان، تنها موضوعی است که با وجود نیاز مبرم هند به انرژی، موجب تاخیر در انجام مذاکره و حضور این کشور در این پروژه گازی شده است.

دهلی نو سال 2007 گفت گوهای رسمی درباره خط لوله صلح را به دلیل نگرانی های امنیتی در پاکستان متوقف کرد و ایران و پاکستان توافقنامه ها درباره اجرای این پروژه گازی را به صورت دو جانبه امضا کردند.

هند خواهان تامین امنیت این خط لوله یک هزار و 35 کیلومتری در پاکستان از سوی ایران و پرداخت گازبها به این کشور تنها در ازای تحویل گاز در مرز پاکستان و هند است.

سید عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران نیز پیش تر از دهلی نو خواسته بود تا تصمیم خود را درباره ساخت خط لوله واردات گاز ایران نهایی کند.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.

کد خبر 199800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =