منطقه 10 کریدور استراتژیک انتقال گاز کشور است

شانا_ گروه گاز: عبور خطوط متعدد انتقال گاز از منطقه 10 شرکت انتقال گاز، این منطقه را به کریدوری استراتژیک در میان دیگر مناطق تبدیل کرده است.

مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که خطوط لوله مهمی همچون دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم سراسری از این منطقه عملیاتی عبور می کنند، افزود: وجود این خطوط، همچنین خطوط نهم، دهم و یازدهم که در آینده از منطقه 10 گذر خواهند کرد، این منطقه را مهم و استراتژیک ساخته است.

حمید خدری استان های بوشهر، خوزستان، فارس و بخشی از هرمزگان را زیرپوشش منطقه 10 انتقال گاز اعلام و اظهار کرد: این منطقه عملیاتی با بهره گیری از یک هزار و 850 کیلومتر خط انتقال احداث شده در آن، همچنین تاسیسات تقویت فشار گازی چون آب پخش و خور موج و یاردهای تعمیراتی مربوط، انتقال گاز به مبادی مصرف را انجام می دهد.

مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران گفت: روزانه 450 میلیون مترمکعب گاز درخطوط لوله عبوری از این منطقه به مبادی مصرف در استان های بوشهر، خوزستان، فارس و هرمزگان انتقال می یابد.

خدری انتقال مایعات گازی از پالایشگاه های پارسیان و فجرجم را از دیگر فعالیت های مهم منطقه 10 خواند.

وی اتصال خطوط منطقه 10 با خروجی پالایشگاه هایی همچون پارسیان و فجرجم را از دیگر حساسیت های مهم این منطقه عملیاتی خواند و گفت: با وجود این حساسیت، هرگونه وقفه در انتقال گاز از این منطقه به منزله از دست دادن یک پالایشگاه و مقادیری گاز در شبکه انتقال خواهد بود.

مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران درباره ایمنی و نگاهداشت خطوط لوله انتقال گاز گذری از این منطقه نیز گفت: این مهم فرآیندی سیستماتیک و زنجیره ای است که در چارچوب آیین نامه های موضوع در بخش اچ اس یی (با وجود چارت محدود) به آن توجه می شود.

تاکید بر تقویت چارت سازمانی ایمنی با هدف نظارت بیشتر

مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران اظهار کرد: با وجود محدود بودن چارت سازمانی در این بخش (اچ اس یی) تلاش شده است ایمنی و نگاهداشت نزدیک به دو هزار کیلومتر خط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز به بهترین نحو انجام شود، ضمن این که انتظار می رود چارت ایمنی سازمان نیز تقویت شود.

اقدام های زمستانی

وی درباره اقدام های انجام شده در سال جاری برای رویارویی با فصل سرد زمستان گفت: منطقه 10 همچون دیگر مناطق انتقال گاز، پیگ رانی معمولی در طول خطوط انتقال گاز، بازرسی فنی تاسیسات تقویت فشار، نشت یابی و مواردی از این دست را انجام داده است و هم اکنون نیز با تمام ظرفیت، انتقال گاز به مبادی مصرف را انجام می دهد.

به گفته خدری، سال آینده نیز برای پیگ رانی 600 کیلومترخط لوله (خط پنجم سراسری و خط 20 اینچ کنگان) برنامه ریزی شده است.

کاهش ساخت و ساز در حریم خطوط لوله و تاسیسات با همکاری مردم و سازمان ها

وی با بیان این که جلوگیری از ساخت و ساز در حریم خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز، دیگر مسئولیت تعریف شده برای مناطق انتقال گاز است، تصریح کرد: بخش عمده موضوع حریم به مناطق پرتراکم جمعیتی مربوط می شود.

خدری تاکید کرد: با مجموعه اقدام های انجام شده در این زمینه، از جمله ایجاد شعب ویژه حریم، همچنین همکاری مردم و سازمان ها دراین بخش، موضوع ساخت و ساز در حریم خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز تا حدود زیادی برطرف شده است.

مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران با بیان این که در سال گذشته به 15 پرونده پاکسازی حریم رسیدگی شده است، گفت: برخی از این موارد بدون هزینه و برخی نیز با پرداخت هزینه بوده است.

وی گفت: با توجه به برنامه ریزی کلان شرکت انتقال گاز ایران، تلاش می کنیم موضوع ساخت و ساز در حریم خطوط لوله انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز تا پنج سال آینده به طور کامل برطرف شود.

کد خبر 199840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =