بغداد درباره صادرات مستقل نفت خام اقلیم کردستان هشدار داد

شانا _ گروه بین الملل: دولت مرکزی عراق نسبت به صدور بدون مجوز نفت خام از میدان های نفتی منطقه کردنشین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) اعلام کرد: بغداد می تواند با شرکت های نفتی خارجی فعال در بخش های نفتی منطقه کردستان عراق که بدون مجوز دولت مرکزی نفت خام صادر می کنند، برخورد قانونی کنند که این برخوردها می تواند شامل مصادره، شکایت از فروشندگان، خریداران و شرکت های ترانزیتی باشد.
 
پس از آن که منطقه کردستان عراق در اواخر سال 2012 بار دیگر به دلیل تشدید اختلاف ها با دولت مرکزی بر سر پرداخت هزینه شرکت های نفتی خارجی فعال در این منطقه، صادرات نفت خود را متوقف کرد، منابع صنعتی هفته گذشته اعلام کردند: منطقه کردنشین عراق صادرات مستقل نفت و بدون استفاده از خط لوله صادراتی کرکوک- جیحان به ترکیه را آغاز کرده است.
 
مهمت سپیل، رئیس شرکت جنل انرژی، یکی از شرکت های نفتی فعال در منطقه کردستان عراق، هفته گذشته گفته بود: منطقه کردنشین عراق مجوز آغاز صادرات نفت خام از میدان طق طق را صادر کرده است.
 
سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق در بیانیه اخیر خود به شرکت خاصی اشاره نکرده است اما این بیانیه پس از اجازه اقلیم کردستان عراق به شرکت جنل انرژی برای صدور مستقل نفت خام از میدان طق طق منتشر شده است.
 
به گزارش خبرگزاری فاکس نیوز، صفین ضیائی، سخنگوی اقلیم کردستان عراق روز گذشته (جمعه 22 دی) صادرات مستقل نفت خام از میدان های نفتی این منطقه را تایید کرد.
 
وی افزود: اقلیم کردستان عراق نفت خام خود را به وسیله تانکرهای مخصوص حمل نفت به ترکیه صادر می کند وعمده این نفت خام در ترکیه پالایش می شود و به صورت فرآورده های نفتی برای تامین سوخت مورد نیاز در فصل زمستان به منطقه کردنشین بازمی گردد.
 
سخنگوی منطقه کردستان عراق گفت: منطقه کردنشین همچنان از مذاکره دو جانبه با بغداد درباره صدور نفت به وسیله خط لوله ملی استقبال می کند و این موضوع باید در چارچوب مذاکراتی جامع حل و فصل شود.
 
دولت مرکزی عراق مدعی حق انحصاری صادرات نفت عراق است اما دولت منطقه ای کردستان با تکیه بر استقلال اداری و نظامی، برای در دست گرفتن کنترل صنعت نفت این منطقه تلاش می کند.
 
پس از توافق اخیر مقام های بغداد و اقلیم کردستان عراق درباره پرداخت هزینه شرکت های نفتی بین المللی فعال در منطقه کردنشین، این منطقه اوایل ماه اوت 2012 تصمیم گرفته بود صادرات نفت خام خود را پس از چند ماه تعلیق به صورت مشروط از سر بگیرد و چنانچه با دولت مرکزی به توافق برسد، صادرات نفت خود را ادامه دهد.
 
بغداد در اکتبر 2012 بخشی از هزینه شرکت های نفتی بین الملی فعال در منطقه کردنشین (650 میلیارد دینار عراق) را به حساب اقلیم کردستان عراق واریز کرد اما پس از آن دیگر پرداختی صورت نگرفته است.
 
مهم ترین دلیل اختلاف های دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای کردستان، نبود قانونی جامع برای مدیریت منابع نفتی این کشور است که تصویب آن پس از سال ها کشاکش، همچنان به تأخیر می افتد.
کد خبر 200066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =