اعطای مجوز ساخت خط لوله گازی ایران-عراق-سوریه از سوی کابینه عراق

شانا _ گروه بین الملل: دولت عراق به وزارت نفت این کشور اجازه داد تا توافقنامه ای برای ساخت خط لوله گازی ایران-عراق-سوریه با طرف ایرانی امضا کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه پلاتس از بغداد، کابینه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: این کابینه روز گذشته (اول اسفند) به وزارت نفت عراق اجازه امضای توافقنامه هایی برای اجرای پروژه ساخت دو خط لوله نفت و گاز با کشورهای همسایه را داد.

تصمیم کابینه وزیران عراق جزئیات کمی در بر داشت و تنها اعلام کرد که به وزارت نفت عراق اجازه داده است تا یک توافقنامه میان وزارت نفت عراق و وزارت نفت ایران و وزارت نفت و منابع معدنی سوریه برای ساخت یک خط لوله گازی از مسیر ایران-عراق-سوریه-اروپا امضا شود، ضمن آن که این توافقنامه از تاریخ امضای آن قابل اجرا خواهد بود.

عراق در حال مذاکره با ایران و سوریه برای ساخت یک خط لوله برای ترانزیت گاز ایران و و در نهایت گاز غرب عراق است.

وزیر نفت عراق طرح ساخت یک خط لوله جدید ترانزیت گاز ایران به سوریه و اروپا از اراضی عراق را تصویب خواهد کرد.

کابینه عراق به عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت این کشور دستور داده است تا توافقنامه ای در این باره با طرف ایرانی امضا کند.

منابع آگاه اعلام کرده اند: اجرای این پروژه شاید حدود 10 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

مهندس علیرضا نیکزاد رهبر چندی پیش در یک نشست خبری اظهار داشت: طبق توافق های انجام شده قرار است یک خط لوله 56 اینچ از عسلویه تا مرز ایران و عراق احداث شود که هدف از احداث این خط تامین خوراک 3 نیروگاه گازی عراق است.

وی با بیان این که برخی از اقدام های لازم برای احداث این خط لوله در خاک ایران و عراق آغاز شده است، گفت: در آینده نزدیک نیز یک اجلاس سه جانبه میان ایران، سوریه و عراق در بغداد برگزار می شود تا برنامه لازم برای امتداد خط از عراق به سوریه طراحی شود.

طرح ساحت خط لوله نفتی از بندر بصره در جنوب عراق به حدیثه در غرب عراق و سپس سوریه و بندر عقبه اردن است.

قرار است تا سال 2016 روزانه یک میلیون بشکه نفت با این خط لوله ترانزیت شود.

خط لوله نفتی بصره-حدیثه-عقبه یک هزار و 680 کیلومتر (1043 مایل) طول خواهد داشد و هزینه ساخت آن 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 201888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =